دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: آنچه که برای ما مهم است پرداختن به جامعه و توجه به تولید، بهره‌وری و افزایش درآمد برای عشایر است. کرمعلی قندالی اظهار کرد: براساس نتایج آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت عشایر کشور شامل ۲۱۴هزار خانوار و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شود.

وی افزود: عشایر کشور دارای ۲۴میلیون راس دام هستند که با توجه به این میزان ۲۸درصد دام کشور به آنها اختصاص دارد و بخش زیادی از نیاز پروتئینی کشور از طریق دام عشایر تامین می‌شود.

قندالی تصریح کرد: از لحاظ اجتماعی تشکل‌های زیادی در جامعه عشایری تشکیل شده است که این تشکل‌ها بخش زیادی از مشکلات عشایر را حل کرده‌اند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: ۵۹ درصد از حوزه قلمرو کشور متعلق به عشایر است و ۳۵درصد از صنایع دستی کشور از طریق آنها تولید می‌شود. وی بیان کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ نقطه استقرار در دو مرحله ییلاقی و قشلاقی برای جامعه عشایری کشور تعریف شده است. قندالی افزود: علاوه بر برخورداری عشایر از شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی، حضور آنها در نقاط دور و کور به‌ویژه در مناطق مرزی به‌عنوان یک پدافند غیرعامل تلقی می‌شود. رئیس سازمان عشایر امور کشور تصریح کرد: فعالیت‌های سازمان عشایر عمدتا براساس خدمات رسانی به‌منظور توانمندسازی آنها برنامه‌ریزی شده است که در این برنامه‌ریزی‌ها بر ساماندهی کانون‌های سرریز توسعه استان‌ها تاکید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:امسال ۳۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای کمک به عشایر اختصاص یافت که ۱۰میلیارد تومان آن به موضوع جبران خشکسالی و تامین علوفه مربوط بوده است.

قندالی با اشاره به پرداخت خسارات ناشی از بلایای طبیعی به عشایر گفت: صندوق بیمه کشاورزی به عشایری که دام‌های خود را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند غرامت پرداخت می‌کند.

وی افزود: همچنین در بخش بیمه انسانی عشایر، با اجرای طرح سلامت بیش ۹۵ درصد آنها بیمه شده و از این طریق درمان می‌شوند.

قندالی اظهار کرد: در بحث بهداشت عشایر، متاسفانه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم به طوری که فقط ۵۳درصد از جمعیت عشایر به خانه بهداشت مجهز شده‌اند.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات عشایر تشکل‌هایی تشکیل شد که کلیه اعضای آن از عشایرهستند و امسال نیز دولت برای توانمندسازی این تشکل‌ها ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داد. قندالی افزود: از اقدامات دیگر انجام گرفته برای توانمندسازی عشایر تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه توسعه روستایی و عشایری بوده است. همچنین در بخش آبرسانی به عشایر در برخی از کانون‌های عشایری سکونت یافته، شبکه توزیع آب با کیفیت ایجاد شده و در مابقی مناطق عشایری آب شرب به صورت سیار تامین می‌شود.