دار مشکلات نساجی اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: دبیر انجمن نساجی استان اصفهان گفت: امروز صنعت نساجی در استان به‌دلیل مالیات‌های گزاف و مشکلات بانکی با اداره دارایی و بانک‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.مظفر چلمغانی در جمع صنعتگران نساجی استان اصفهان اظهار کرد: صنعت نساجی ۱۲ هزار سال سابقه تاریخی دارد و استان اصفهان قطب صنعت نساجی کشور است. وی بیان کرد: از ۸ هزار واحد صنعتی استان اصفهان، ۲۳۰۰ واحد آن جزو صنایع نساجی است.

دبیر انجمن نساجی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ۶۱۴۵ واحد کارگاهی کوچک نساجی نیز در استان اصفهان وجود دارد.

وی اعلام کرد: در مجموع ۱۳۰ هزار نفر در صنعت نساجی استان مشغول به‌کار هستند که با احتساب خانواده آنها ۵۰۰ هزار نفر از طریق این صنعت ارتزاق می‌شوند.

چلمغانی با بیان اینکه نساجی قدیمی‌ترین تشکل صنفی را در استان دارد، افزود: انجمن صنایع نساجی قدیمی‌ترین و معتبرترین تشکل صنفی است و سابقه ۲۰ ساله دارد.

وی اعلام کرد: امروز این صنف با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و با وجودی که جلسات متعددی با سران اقتصادی کشور و استان در خصوص رفع این مشکلات برگزار کردیم، اما هنوزمشکلات بر سرجای خود باقیمانده است.

دبیر انجمن نساجی استان اصفهان با اظهار اینکه مسائل مالیاتی صنعتگران نساجی باید حل و فصل شود، گفت: وضعیت نساجی مناسب نیست؛ زیرا بنگاه‌های دارایی و بانک‌ها هر روز مشکلی را برای این صنعتگران ایجاد می‌کنند.

عضو انجمن صنایع نساجی استان اصفهان نیز در این جمع گفت: ۲۵ درصد اشتغال استان در اختیار صنایع نساجی بود که واردات بی‌رویه پارچه و قوانین دست و پاگیر و بی‌مدیریتی‌ها کمر این صنعت را در اصفهان شکست.

مجتبی ملا احمدی اظهار کرد: با دچار شدن تمام صنایع استان به وضعیت صنعت نساجی پس از سال‌ها، این صنعت با درک از سوی سایر صنعتگران و مسوولان از وضعیت موجود مواجه شد.

وی بیان کرد: صنعت نساجی که روزی سراسر خیابان چهار باغ بالا را در اختیار خود داشت به علت واردات بی‌رویه پارچه، بی مدیریتی‌ها و قوانین دست و پاگیر افول کرد که با وجود این شرایط هرگاه با مسوولان صحبت از صنعت شکست خورده نساجی می‌شد خبر از واردات و صادرات عالی فولاد و سنگ می‌دادند و کسی به صنعتگران نساجی توجهی نکرد.

عضو انجمن صنایع نساجی استان اصفهان گفت: صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع مادر استان اصفهان زمانی ۴ تا ۵ هزار کارگر را در هر واحد صنعتی به‌کار مشغول و حجم بالای اشتغال را در استان ایجاد کرده بود.

وی تنگ‌نظری برخی مدیران و سیاست‌گذاری‌های غلط را عامل به حاشیه رفتن این صنعت دانست و اعلام کرد: نگاه غلط مدیران به صنعت نساجی خود را زمانی نشان داد که در کمیسیون اقتصادی مجلس تعرفه‌ای که برای محصولات کشاورزی از جمله پرتقال و سیب تعیین می‌کردند با همان نگاه برای پنبه نیز تعرفه مشخص کردند اما این در حالی بود که کشوری مانند چین با خرید ۷۰ درصد پنبه دیگر کشورها توانست ضمن رونق صنعت نساجی خود، بخشی از پنبه را نیز با قیمت گزاف به دیگر کشورها صادر کند.

ملااحمدی گفت: چین پس از خرید پنبه، آن را با قیمت سه‌برابری به دیگر کشورها صادر کرد که هیچ کشوری نتواند با پارچه و پوشاک چین رقابت کند.