دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: امسال توجه به ظرفیت‌های بالقوه جوامع محلی با هدف واگذاری امور به بهره‌برداران و فاصله گرفتن از وابستگی آنها به مرتع برای گرایش به کاشت گونه‌های اقتصادی جزو برنامه‌های پایلوت منابع طبیعی استان زنجان با همکاری دانشگاه زنجان در حوزه آبخیز قزل تپه بود. مدیر کل منابع طبیعی این استان در این رابطه گفت: بی شک مشارکت نیروهای بومی منطقه در توانمندسازی ظرفیت‌های نهفته جزو برنامه‌های منابع طبیعی بوده تا آنها را به سمت کاشت و تولید گونه‌های با ارزش اقتصادی بالا سوق دهیم.

بهمن اسکندری از برنامه‌ریزی منابع طبیعی استان برای کاشت وتولید گونه‌های با ارزش اقتصادی بالا در روستای خوئین از توابع شهرستان خدابنده خبر داد و افزود: توسعه جنگل کاری با گونه‌های اقتصادی همچون پسته موجب شده تا رغبت و انگیزه بهره‌برداران برای مشارکت در این طرح افزایش یابد. وی با اعلام اینکه امسال با تولید بیش از یک میلیون اصله نهال گام بلندی برای توسعه جنگل‌کاری در استان برداشته‌ایم، گفت: این تعداد نهال در۲ سال آینده در استان کاشته خواهد شد تا بیش از پیش شاهد توسعه درختکاری در استان باشیم.

اسکندری از توزیع نهال صنوبر برای زراعت چوب در ۱۳۶ هکتار خبر داد و افزود: امسال در بخش توسعه جنگل‌کاری ۵۰۰ هکتار و برای غنی‌سازی جنگل نیز ۷۷ هکتار به سطح جنگل‌های استان اضافه شده است.

وی با اعلام اینکه امسال اجرای عملیات اصلاح و احیا ازجمله بذرپاشی، کودپاشی، تبدیل دیمزار کم‌بازده و نظارت بر محصولات فرعی در ۶۰۸۰ هکتار اجرا شد، ادامه داد: برای اجرای طرح‌های مرتعداری نیز۳۰ هزار هکتار به مجریان طرح‌ها واگذار شد. اسکندری از توزیع بیش از۲۰ هزار اصله نهال مرتعی روستایی بین بهره‌برداران با هدف توسعه جنگل‌کاری در استان خبر داد و افزود: به این منظور احداث بندهای رسوب‌گیر۳هزار مترمربع برای بذرکاری و کپه‌کاری از دیگر برنامه‌هایی بود که در سال‌جاری اجرا شد. وی با اعلام اینکه امسال ۱۱۱ فقره مجوز معدنی برای معدنکاران صادر شده است، از تثبیت مالکیت دولت بر۹ هزار هکتار از اراضی ملی با اخذ سند مالکیت خبر داد و افزود: تخصیص اراضی ملی برای بخش صنعت۱۵۰ هکتار، بخش خدمات۲۵۰ هکتار و در بخش کشاورزی نیز۲۵۰ هکتار زمین از سوی معاونت امور اراضی ملی واگذار شده است. وی حفظ امور اراضی را یکی از مشکلات سد راه این اداره کل عنوان کرد و در این رابطه گفت: برای حفاظت از یک میلیون و ۲۳۰ هزار هکتاری مراتع سطح استان۲۴ نیروی رسمی، ۱۸ نیروی قراردادی و۱۱ نیروی وظیفه داریم که در مجموع با ۵۳ نیرو حفاظت از عرصه‌ها را برعهده داریم. به گفته اسکندری، متوسط حفاظت از عرصه‌ها برای هر ۱۵ هزار هکتار یک نیروی انسانی است که متاسفانه در استان به‌دلیل کمبود نیروی انسانی هر ۶۳ هزار هکتار از اراضی ملی توسط یک نفر حفاظت می‌شود. معاون فنی منابع طبیعی این استان نیز با اشاره به کشت گیاهان دارویی در استان بیان کرد: تولید گیاه دارویی باریجه به شکل آزمایشی با کاشت۱۵ هزار اصله نهال و نیز ۱۰ هزار اصله با مشارکت زنان روستایی با هدف توانمندسازی در دستور کار قرار گرفت.