دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با توجه به اهمیت آن از جهت گستردگی روابط تجاری ایران و اروپا یکی از مناطق مهم توسعه اقتصادی استان و کشور به شمار می‌رود و هم‌اکنون مهیای جذب سرمایه‌گذاران است. نقش اصلی مناطق آزاد تغییر تفکر اقتصادی و همسویی اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی است، مناطق آزاد یکی از اهرم‌های مهمی است که دولت‌ها با استفاده از آن سعی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف تشویق و توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی داشته‌اند. تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اقدامات دولت برای دستیابی به نرخ رشد سرمایه‌گذاری بوده و در این راستا برای شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه و ارائه اطلاعات در این زمینه که از مهم‌ترین عوامل افزایش ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، تلاش فراوانی شده است. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران محیط سرمایه‌گذاری را شناخته و با افزایش اطلاعات آنها ریسک سرمایه‌گذاری‌شان کاهش یابد که در این راستا منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو اقدام به تعیین و تهیه و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه کرده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در خصوص محل و موقعیت کلی طرح‌ها در سطح منطقه گفت: محل اجرای طرح‌ها در یکی از پهنه‌های صنعتی، بازرگانی، خدماتی یا تفریحی- ورزشی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو تعیین شده و مکان‌یابی دقیق‌تر با توافق با سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

حسین فروزان همچنین در خصوص امکانات زیرساختی و خدمات ویژه طرح‌ها در محل پروژه، اظهار کرد: در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای مهم‌ترین خصوصیت محدوده طرح، دسترسی به بزرگراه بازرگان به تبریز است که بخشی از بزرگراه تهران- استانبول محسوب می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو همچنین درخصوص سایر امکانات و ظرفیت‌های ارتباطی منطقه، اعلام کرد: در سال ۹۱ موضوع احداث خط آهن ترانزیتی مسیر قارص- ایغدیر- بازرگان- جلفا به‌عنوان پروژه اولویت دار در یادداشت تفاهم همکاری راه‌آهن‌های ایران و ترکیه مورد تاکید مقامات ریلی دو کشور قرار گرفته است. فروزان با بیان اینکه به این منظور پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو از دسترسی مناسب به شبکه ریلی کشور برخوردار شود، ادامه داد: محدوده طرح‌ها دارای دسترسی مناسب به منابع آب زیر زمینی و سطحی است و تجهیز این منابع و تامین نیازهای طرح‌های سرمایه‌گذاری پیگیری می‌شود. وی با اعلام اینکه همچنین موافقت اصولی با ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی در ماکو انجام شده و منطقه در آینده نزدیک دارای ظرفیت تولید برق مناسب خواهد بود، اظهار کرد: تامین گاز مورد نیاز محدوده طرح‌های سرمایه‌گذاری از طریق خط لوله صادراتی ۴۰اینچی مسیر تبریز- بازرگان انجام می‌شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو همچنین با بیان اینکه دسترسی محدوده به شبکه زیر ساخت مناسب بوده به طوری‌که زیرساخت فیبر نوری از محدوده بازرگان وارد کشور می‌شود، افزود: مشوق‌ها و حمایت‌های ویژه قانونی از طرح‌های سرمایه‌گذاری این منطقه نیز انجام می‌شود.