دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی از مقاوم‌سازی ۳۵ درصد اماکن روستایی استان با اتمام طرح‌های مقاوم‌سازی در دست اجرا خبر داد. ایوب عزیزی افزود: تاکنون در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در اکثر روستاهای استان، بهسازی ۶۲ هزار واحد شروع شده که ۵۹ هزار واحد از آنها مورد بهره‌برداری روستاییان قرار گرفته که با اتمام ۳ هزار واحد باقی‌مانده ۳۵ درصد از اماکن روستایی استان در برابر سوانح مقاوم

می‌شوند.

وی با بیان اینکه همچنین ۷۰ هزار خانه مقاوم در روستاها احداث شده است، از نوسازی سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان خبر داد و اظهار کرد: طرح ویژه بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی از سال ۸۴ در استان آغاز شده و این اقدام در دو برنامه پنج‌ساله انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰۱ هزار مسکن روستایی نیازمند مقاوم‌سازی در استان شناسایی شده است، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار شده است ۱۰۰ هزار واحد تا ۳ سال آینده مقاوم‌سازی ‌شوند.

عزیزی با اشاره به اینکه زلزله سال‌های اخیر نشان می‌دهد اماکن روستایی به‌دلیل بافت قدیمی بیشتر در معرض خطر تخریب و تلفات جانی و مالی هستند، اعلام کرد: هم‌اکنون حدود ۳۷ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت داشته که مقاوم‌سازی اماکن جزو اولویت‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به بهسازی ۲۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان غربی، گفت: هم‌اکنون ۱۱ هزار واحد مسکونی در استان در دست احداث بوده که با اتمام اجرای این طرح‌ها ۳۵ درصد اماکن روستایی استان در برابر حوادث مختلف مقاوم‌سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ۲۰۱ هزار واحد مسکونی روستایی بوده که جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۱۴۸ هزار نفر در آن ساکن بوده ولی متاسفانه اغلب واحدهای مسکونی از استاندارد لازم برخوردار نیستند، اظهار کرد: استحکام، زیبایی و کارآیی واحدهای مسکونی روستایی از اهداف اجرای طرح مقاوم‌سازی اماکن روستایی محسوب می‌شود.