مدیریت مصرف برق از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی است

دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اظهار کرد: مدیریت مصرف برق یکی از ارکان اساسی اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی است. سعید بهادیوند چگینی در همایش مدیریت مصرف برق ویژه صنایع استان قزوین افزود: نقش مشترکان صنعتی در کاهش پیک مصرف بسیار تعیین‌کننده و کلیدی است. کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی حاصل از آن که با مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف محقق می‌شود موجب هدایت منابع مادی به سایر حوزه‌های مورد نیاز کشور و کمک به توسعه زیرساخت‌ها و رشد اقتصاد ملی خواهد شد.

وی گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با صنایعی که مصرف خود را از زمان پیک بار به سایر زمان‌ها انتقال می‌دهند همکاری می‌کند و با ارائه تخفیف و پاداش تلاش می‌کند انگیزه لازم را در این حرکت فرهنگی ایجاد کند.

سیدباقر بابائی چگینی، معاونت فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین نیز در این همایش ضمن تاکید بر تعادل میان عرضه و تقاضای انرژی برق و کاهش پیک بار در سال‌جاری گفت: سهمیه کاهش پیک استان قزوین در سال گذشته ۳۷ مگاوات بود که با تلاش‌های صورت گرفته و همکاری صنایع، ۱۸۷ مگاوات محقق شد. همچنین ۱۴۳ مشترک صنعتی در تعطیلات تابستانی سال گذشته با شرکت توزیع برق همکاری کردند و از پاداش‌های پیش‌بینی شده برخوردار شدند.

وی افزود: در سال۹۳ با صرفه‌جویی ۱۳۴ مگاواتی برق در صنایع استان معادل ۳۳۰ میلیارد تومان در سرمایه‌گذاری تولید برق صرفه‌جویی شد که در حمایت از این واحدها یک میلیارد و ۶۹۷ میلیون تومان پاداش پرداخت شد.

معاونت فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق استان قزوین یادآور شد: سال گذشته ۴۵ مشترک صنعتی برای مشارکت در طرح ذخیره‌سازی انرژی به‌صورت عملیاتی اعلام آمادگی کرده‌اند که ۴۰۰ میلیون تومان پاداش برای آنها در نظر گرفته شده است. مهندس عبدالامیر احمدی‌زاده، کارشناس ارشد مدیریت مصرف شرکت توانیر نیز گفت: در حوزه برق امکان ذخیره‌سازی در سطح بالا وجود ندارد از این رو به هر میزان نیاز و تقاضا باشد باید انرژِی تولید و مصرف کنیم و اگر مصرف بالا برود باید حداقل ۲۰ نیروگاه احداث کنیم.

کارشناس ارشد شرکت توانیر اظهار کرد: راهکارهای بهینه‌سازی مصرف برق در صنعت شامل بخش‌های زیادی است که انجام ممیزی انرژی در واحدهای صنعتی، تعمیر و نگهداری منظم و بازرسی دقیق و به موقع ماشین‌ها و تجهیزات، پاکسازی هواکش موتورها، پمپ ها، تهویه، بررسی نشت حرارت و بخارآب در مدار گردش، جلوگیری از کار کردن موتورهای برق به صورت بی بار از آن جمله است.

وی گفت: استفاده از موتورهای با دور قابل کنترل و مبدل فرکانسی، انتقال پاره‌ای از تعمیرات به ساعت پیک کار، جلوگیری از مصارف غیرمجاز، لامپ‌های کم مصرف و اتوماسیون روشنایی برای کاهش مصرف در صنعت توصیه می‌شود.