همکاری دانشگاه فردوسی با متروی مشهد

دنیای اقتصاد، مشهد: مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در پروژه ساخت واگن با همکاری قطار شهری مشهد بررسی‌هایی را صورت دادیم؛ از مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد در طرح قطار شهری مشهد خبر داد. امیر ملک‌زاده اظهار کرد: شبکه‌های متصل به خطوط ۳، ۴ و ۵ قطار شهری مشهد بسیار حائز اهمیت بوده و اگر خطوط این شبکه‌های ریلی مشهد تکمیل شود نقشی بسیار فوق‌العاده و اثربخش را ایفا می‌‎کند. وی عنوان کرد: صنایع ریلی در حوزه شهری یک صنعت نوپا در کشور محسوب می‌شود که باعث کاهش ترافیک در خیابان‌های سطح شهر شده است. مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: برای تدوین تکنولوژی و بومی‌سازی این صنعت در ابتدای راه هستیم و صنایع ما به اندازه کافی برای موضوع قطار شهری تدارک لازم را ندیده‌اند، در آینده باید برای حفظ و نگهداری آن ظرفیت‌سازی کنیم، چیزی که تاکنون تدارک جدی برای آن دیده نشده است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی برای ارائه خدمات بهتر در بخش‌های مختلف و شناسایی فناوری‌های نوین و بومی‌سازی این فناوری‌ها و ارتقای سطح کمی و کیفی آنها همکاری‌های دوجانبه‌ای را میان دانشگاه فردوسی مشهد و قطار شهری مشهد داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای میان دوطرف به امضا رسید تا بتوانیم نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کنیم.

تفاهم‌نامه مشترک با قطار شهری

مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فناوری این تفاهم‌نامه مشترک با قطار شهری مشهد به امضا رسید تا از این پس شاهد توسعه همکاری‌های دانشگاه فردوسی مشهد با این مجموعه در موضوعات فناوری نرم و سخت، بحث‌های کنترلی و تجهیزات فناورانه باشیم.

ملک‌زاده گفت: قراردادهای اجرایی بسیار خوبی در این زمینه میان طرفین منعقد شد و به امضا رسید و از هم‌اکنون برنامه‌های مصوب شده در دست اجرا است. وی افزود: اجرای ۱۰۰ درصد این قراردادها با دانشگاه فردوسی مشهد است و پیش‌بینی می‌کنیم که حجم ریالی همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۲ میلیارد تومان باشد.

مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در پروژه ساخت واگن باهمکاری قطار شهری مشهد بررسی‌هایی را صورت دادیم و اگر این مهم محقق شود میزان قراردادها چند صد میلیارد تومان خواهد شد و استفاده از ظرفیت‌های کل کشور را در حوزه‌ دانش فنی و دیگر حوزه‌های مرتبط پیش‌بینی کرده‌ایم.

ضرورت افزایش خطوط ریلی

ملک‌زاده تصریح کرد: مزایای استفاده از قطار شهری در کاهش آلودگی هوا و سرمایه زمانی مردم، تسهیل در دسترسی به اهداف و مقاصد مسافران، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های سوخت، صرفه‌جویی در منابع سفر، رضایت‌مندی مردم به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی، تحول اقتصادی در بازارها بسیار اثربخش بوده، همچنین شبکه‌های متصل به خطوط ۳، ۴ و ۵ قطار شهری مشهد هم بسیار حائز اهمیت بوده و اگر خطوط این شبکه‌های ریلی مشهد تکمیل شود نقشی بسیار فوق‌العاده و اثربخش را در این راستا ایفا می‌‎کند.

وی تاکید کرد: مشهد ۲۷ میلیون زائر ملی و بین‌المللی در طول سال دارد و راه‌اندازی و افزایش خطوط ریلی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در تسهیلات زائران دارد و یکی از اولویت‌های بسیار مهم توسعه حمل و نقل شهری همین موضوع بوده که در کلان‌شهرها در حال اجرا است. مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: مردم حق دارند سرویس مناسبی را برای مقصدشان انتخاب کنند و اگر مسوولان امر به گونه‌ای رقابتی خدمات خود را عرضه کنند مردم نیز می‌توانند بهترین و با کیفیت‌ترین وسیله را برای مسیرهای خود انتخاب کنند، در شرایط کنونی بهترین وسیله در این رابطه قطار شهری است.

ملک‌زاده گفت: به موازات بهره‌برداری از خطوط ریلی و رشد و توسعه در عرصه دانش و صنعت نباید غفلت کنیم و این صنعت با توجه به آنکه رو به توسعه بوده می‌تواند ارزش ویژه‌ای در بسیاری از صنایع داشته باشد و صنایع زیادی را پشتیبانی کند.

وی افزود: باید صنایع پایین دست شکل بگیرد تا متناسب با توانشان خدمات ارائه کنند و باید ساخت تجهیزات قطار شهری بومی‌سازی شود.

ملک‌زاده تصریح کرد: قبل از راه‌اندازی قطارشهری مشکلات زیادی در حوزه حمل‌ونقل شهری در مشهد داشتیم که اکنون این مشکلات برطرف شده و باید نهایت استفاده را از این ظرفیت‌ها داشته باشیم واضافه‌شدن این مجموعه به حمل‌ونقل درون‌شهری آثار مطلوب و بسیار خوبی به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: برای توسعه ارتباط با سایر مراکز اجتماعی، علمی، فرهنگی، صنعتی، پژوهشی، دفاتر مشترک صنایع و دانشگاه را ایجاد کردیم تا کرسی‌های میان طرفین را در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار کنیم.

دفتر مشترک دانشگاه و صنایع ریلی

مدیر دفتر ارتباط علمی دانشگاه و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از این دفاتر، دفتر مشترک دانشگاه و صنایع ریلی بوده که در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شده و بسیاری از صنایع و مجموعه‌ها دانشگاه را به عنوان بهترین مکان برای بیان این مباحث مطرح کردند و شهرداری مشهد نیز دفتری در این مجموعه دارد و تمایل داریم که در این رابطه نقشی پررنگ و کلیدی ایفا

کنیم.

ملک‌زاده گفت: همچنین دفتر دانشگاه در مجموعه قطارشهری مشهد هم فعال است و استادان دانشگاه به صورت پاره‌وقت در این دفتر مستقر هستند و تجربیات خود را به این مجموعه منتقل می‌کنند و ظرفیت‌های صنعت و دانشگاه شناسایی شده است و به شکلی هدفمند و در حوزه‌های تخصصی این تجربیات منتقل می‌شوند. وی افزود: دانشکده‌های فنی و مهندسی، مدیریت و اقتصاد و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با مجموعه قطارشهری مشهد همکاری دارند و یکی از بندهای قرارداد منعقد شده میان طرفین تدوین تاریخ قطارشهری بوده که حجم کاری زیادی دارد و در آن به موضوع حجم کاری و مشاغل در ایستگاه‌ها پرداخته می‌شود.