دنیای اقتصاد، بندرعباس: معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ارزش اسمی تجهیزات بندری و دریایی بندر شهید رجایی را بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و افزایش درصد آماده به‌کاری این گنجینه گرانبها را به‌عنوان اولویت مهم پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور در سال ۹۴ دانست. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمدرضا پوررجبی که در همایش ارزیابی عملکرد سال ۹۳ مشاوران واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان سخن می‌گفت، اظهار کرد: رسالت واحد فنی و نگهداری در واقع پشتیبانی از دو واحد دریایی و بندری در سه بخش شامل تجهیزات خشکی (گنتری کرین، ترانستینر، جرثقیل‌های سبک، سنگین و فوق سنگین)، دریایی(لایروب، یدک کش‌های خدماتی، شناورهای ناجی، راهنمابر) و مخابراتی (VTS، HF، MF و زیر ساخت) است.

وی افزود: بهره‌گیری از این تجهیزات کمک می‌کند تا عملیات جابه‌جایی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور بدون کوچک‌ترین خللی انجام شود.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تعداد نیروهای اداری تحت استخدام سازمان بنادر در واحد فنی بندر شهید رجایی را حدود ۴۶ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: به‌دلیل محدودیت‌های سازمانی در جذب نیروهای جدید، بهره‌گیری از توان فنی و دانش متخصصان از طریق سیاست جذب مشاور جبران شد. وی بیان کرد: اجرای این رویه از سال ۸۵ با بهره‌گیری و جذب مشاوران دانشگاهی کلید خورد و طی حدود یک دهه اخیر خوشبختانه قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است. پوررجبی ارزش اسمی تجهیزات بندری و دریایی مورد استفاده در بندر شهید رجایی را بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و از این تجهیزات استراتژیک کشور به‌عنوان «گنجینه گرانبهای پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور» یاد کرد.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن اشاره به شرایط بسیار پیچیده و سخت تامین قطعات طی سالیان اخیر به‌دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران خاطرنشان کرد: هرچند مدتی است تلاش‌های گسترده دیپلماتیک برای رفع این تحریم‌ها در حال انجام است اما بهتر این است که از طریق پیگیری سیاست نگهداری اصولی این تجهیزات، میزان نیاز به این قطعات را با تفکر و نگرش مهندسی نت مدیریت کنیم.

پوررجبی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت قطع وابستگی کشور به قطعات ساخت خارج از کشور در بخش تجهیزات دریایی و بندری، گفت: باید با حرکت روی ریل خودکفایی فنی، به سمت و سویی برویم که بخش قابل توجهی از تولید این قطعات در داخل کشور بومی سازی شود.