کرمان؛ کانون رایزنی فعالان صنعت پسته

دنیای اقتصاد، کرمان، مرجان ضیایی: هم‌آوردی ایران و آمریکا تنها به مذاکرات جدی و نفسگیر در«پرونده هسته‌ای» ختم نمی‌شود چه اینکه رقابت این دو کشور در دهه‌های اخیر به عرصه‌های دیگر نیز کشیده شده و در یک مورد از این رویارویی، «قدرت‌نمایی پسته‌ای» بین دو کشور در جریان است. براساس این گزارش، دوران آسودگی و یکه‌تازی ایران در تولید و صادرات پسته جهان به سر آمده و چندسالی است که پسته آمریکا پا به پای ایران برای تصرف بازار جهانی و کسب سهم بیشتری از این بازار پیش

می‌آید. این در حالی است که تولیدکنندگان پسته ایران با مشکلاتی که اصلی‌ترین آنها بحران آب است مواجه شده‌اند و صادرکنندگان پسته نیز با محدودیت‌های ناشی از تحریم اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این همه فعالان صنعت پسته ایران خیال واگذاری میدان به رقیب قدرتمند و تازه نفس خود را ندارند و در چنین شرایطی، برای برگزاری مجمع عمومی انجمن ملی پسته ایران، تعیین هیات امنا و هیات‌مدیره انجمن به‌عنوان تصمیم سازان اصلی این صنعت و نیز مذاکرات پسته‌ای یک روزه به کرمان پایتخت تولید پسته ایران آمدند.

صادرات ۱۶۰ هزار تن پسته

رئیس هیات امنای انجمن پسته ایران گفت: برای این انجمن پسته زحمات فراوانی کشیده‌ایم. اسدالله عسگراولادی در مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه، حداقل قدمت این محصول سه هزار سال است، افزود: این صنعت امروزه به ما رسیده است و وظیفه ما حفظ این صنعت است و باید به آن اهمیت بدهیم.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل بحران آب در کشور نتوانسته‌ایم به چشم‌انداز تولید ۴۰۰هزار تن دست پیدا کنیم اما به مرز تولید ۲۰۰ هزار تن رسیده‌ایم، افزود: ایالات متحده آمریکا در این مورد از ما پیشی گرفته و هم‌اکنون با تولید ۲۵۰ هزار تن پسته رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است و ایران در رتبه دوم تولید پسته دنیا قرار دارد.

عسگراولادی تصریح کرد: در سال جاری ۱۶۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم و تا ابتدای شهریورماه، مابقی محصول پسته‌ را نیز صادر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه صنعت پسته توانسته است ارزآوری اول صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهد، افزود: می‌خواهیم اول بودن کشورمان در صادرات پسته را حفظ کنیم.

عسگراولادی ادامه داد: هدف دیگر ما ارتقای کیفیت پسته است زیرا پسته ایران آبروی ما در دنیا است. سطح تولید و صادرات، حفظ منافع کشور، منافع گروه و منافع فرد از اهداف دیگر این انجمن است.

همگرایی و همفکری تشکل‌ها

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته نیز در این مراسم با بیان اینکه پسته نام کشور را در همه جای دنیا فریاد می‌زند، افزود: همه کشورها پسته و فرش ایران را می‌شناسند که کرمان صاحب هر دو کالا است.

محسن جلال پور در مجمع عمومی انجمن پسته ایران با بیان اینکه، بیش از ۱۸۰ نفر از اعضای پیوسته انجمن در این جلسه حضور دارند، گفت: در یک دهه گذشته و با وجود همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی اعمال شد خوشبختانه توانستیم صادرات و ارزآوری خوبی از صنعت پسته برای کشور فراهم کنیم.

وی افزود: در انجمن پسته ثابت کرده‌ایم که بخش خصوصی اگر اختیارات لازم را داشته باشد، در سخت‌ترین شرایط هم می‌تواند دوام بیاورد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته اظهار کرد: پسته کالایی است که ۱۰ درصد ارزبری و ۸۰ درصد ارزآوری برای کشور به همراه دارد ضمن آنکه بیش از ۹۵ درصد این صنعت متعلق به بخش خصوصی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه این انجمن بدون وابستگی و کاملا خصوصی این صنعت را برای کشور حفظ کرده است، افزود: نگرانی‌هایی در این صنعت وجود دارد که باید راهکارهای جدیدی برای مرتفع کردن آنها پیدا کرد.

وی اظهار کرد: امروز نیاز به همگرایی و همفکری تشکل‌های خصوصی احساس می‌شود. جلال‌پور صنعت پسته را صنعتی پرافتخار و در عین حال پرمخاطره توصیف کرد و افزود: آمریکا ارتقای تولید پسته تا سطح ۶۰۰ هزار تن تا سال ۲۰۲۰ را در برنامه‌ خود دارد؛ این در حالی ا‌ست که ما اگر در شیوه‌ها و میزان تولید خود تحول ایجاد نکنیم، در همان سطح تولید ۲۰۰ هزار تن باقی خواهیم

ماند. براساس این گزارش در مجمع عمومی انجمن پسته ایران، ۴۵ عضو هیات امنا برای یک دوره ۴ ساله از بین سه گروه باغداران، صادرکنندگان و خدمات و ۷ عضو هیات‌مدیره این انجمن با رای اعضا انتخاب و معرفی

شدند. محسن جلالپور، محمد صالحی، علی قاسم علیزاده، فرهاد آگاه، فاطمه نظری، سهیل شریف و سیدمحمود ابطحی منتخبان صنعت پسته ایران در هیات‌مدیره انجمن پسته هستند و علی احمدیان هم به‌عنوان دبیرکل جدید این تشکل معرفی شد.