دنیای اقتصاد، کرمان، مرجان ضیایی: اردیبهشت سال ۹۲ بود که در نشست اعضای هیات‌مدیره بورس کالا با هیات نمایندگان اتاق کرمان و فعالان اقتصادی استان، تشکیل کارگروه ورود محصولات کشاورزی کرمان به بورس کالای کشور با اولویت پذیرش پسته، مورد توافق قرار گرفت و اعضای این کارگروه نیز مشخص شدند.

محسن جلال‌پور، رئیس کنونی اتاق ایران و رئیس وقت اتاق کرمان در آن جلسه گفت: این کارگروه پس از بررسی شرایط و رفع موانع، مقدمات ورود محصولات کشاورزی استان به بورس کالا را فراهم خواهد کرد و از آنجا که کرمان به عنوان استان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در زمینه تولید شهرت دارد، محصولات معدنی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری استان آماده ورود به بورس کالا است.

جلال‌پور ادامه داد: در این میان، ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا با توجه به نیاز این محصولات به ارز با ثبات و اطمینان‌بخش، ضرورت دارد و شفافیت در فعالیت‌های بورس، امکان ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا را بیش از پیش فراهم خواهد آورد.

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه یاد شده خواستار حضور بنگاه‌های اقتصادی کرمان در بازار سرمایه کشور شد و ادامه داد: با توجه به تعدد و ظرفیت بالقوه بنگاه‌های اقتصادی کرمان، زمینه حضور محصولات و کالاهای این استان در بورس فراهم است.

وی افزود: بورس کالا تجلی‌گاه خواسته‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و در این بازار است که همه فعالان بازار، نیازهای خود را در یک فضای رقابتی، شفاف و قانونمند مطرح می‌کنند. در این جلسه موافقت شد تا تالار منطقه‌ای بورس کالا برای سهولت ارتباط تولیدکنندگان محصولات در استان و عرضه مستقیم محصولات خود، درکرمان راه‌اندازی شود. اسماعیل نجار، استاندار وقت کرمان هم در آن جلسه با اعلام حمایت از راه‌اندازی تالار منطقه‌ای بورس کالا در کرمان اظهار کرد: تمرکز نهادهای مالی کشور در پایتخت مانع رشد و توسعه استان‌ها شده است این در حالی است که بخش اعظمی از ثروت و درآمد ملی استان نیز در پایتخت درگردش است.

بر اساس این گزارش، با گذشت دو سال از این نشست تاکنون اتفاق خاصی در زمینه ورود محصولات کشاورزی کرمان همچون پسته که در شمار کالاهای صادراتی و ارزآور کشور هم هستند، به بورس کالا رخ نداده است.

جلیل کاربخش، عضو هیات نمایندگان دوره هفتم و هشتم اتاق کرمان در این باره می‌گوید: برای ورود پسته به بورس کالا در سال گذشته پیگیری‌ها و نشست‌هایی با مدیران بورس کالا داشته‌ایم که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و مشکلاتی در مورد استانداردسازی عرفی پسته وجود دارد.

به گفته جلیل کاربخش، خرما هم دومین کالای پیشنهادی کرمان به بورس کالا بوده که در این مورد هم به‌دلیل شرایط خاص نگهداری محصول، مسائل حل نشده‌ای باقی مانده است.

کاربخش می‌افزاید: در صورت تداوم فعالیت بورس کالا، ورود محصولات کرمان را در دوره جدید فعالیت اتاق به‌صورت جدی‌تر دنبال خواهیم کرد.

سخنان این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان در حالی است که کماکان موافقت‌ها و مخالفت‌هایی برای این اقدام در کرمان وجود دارد، چنان‌که محمدرضا قوام‌آبادی، از مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان این اقدام را تایید می‌کند و با بر شمردن مزایای آن، تصریح می‌کند: ایجاد تعادل و شفافیت در عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری درست از مزیت‌های قابل ذکر این اقدام است. در مقابل محمدحسین آقا محمد حسنی از فعالان اقتصادی صنعت پسته استان، معتقد است با تجربه‌ای که در خرید و فروش در بورس کالا داشته با بوروکراسی زمانبری مواجه شده و ورود به آن بدون واسطه‌های بی‌مورد، امکان‌پذیر نبوده است.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: آنچه در حال حاضر در خرید و فروش پسته در استان اتفاق می‌افتد، برای باغداران و صادرکنندگان، سالم‌تر و کم‌هزینه‌تر است و با ساعت‌ها مذاکره در انجمن پسته، به این نتیجه رسیدیم که حداقل در مورد این محصول، موضوع مسکوت بماند.

با همه این دیدگاه‌های موافق و مخالف و در شرایط عدم تحقق توافق‌های دو سال پیش میان مدیران بورس کالای کشور و کرمانی‌ها، در ماه‌های اخیر اصل بقا یا انحلال بورس کالا نیز که می‌تواند نقش موثری در اقتصاد ایران داشته باشد، مورد تردید و اختلاف قرارگرفته است.