تولید سوخت مایع از گاز طبیعی در اهواز

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: قرارداد تدوین دانش فنی، طراحی مفهومی و پایه پیشرفت واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی (GTL) به ظرفیت ۱۰۰۰ بشکه در روز با روش فرآیند فیشر - تروپش بین شرکت مناطق نفتخیز جنوب و پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید.

بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حاشیه مراسم انعقاد این قرارداد گفت: مدت زمان اجرای این طرح ۱۲ ماه پیش‌بینی شده است و امیدواریم فاز دوم آن نیز با اتمام این فاز، آغاز شود.

وی قرارداد پژوهشی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی را یک طرح ملی دانست و گفت: برای نخستین بار در کشور چنین طرحی اجرا می‌شود و امیدواریم در فازهای بعدی طرح، مقادیر و ظرفیت تولید آن افزایش یابد.

سید امیرعباس حسینی، قائم‌مقام و معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت نیز گفت: به‌دلیل داشتن مخازن گازی فراوان و حرکت کشور به سمت گاز، ما وظیفه خود دانستیم که نسبت به توسعه فناوری‌های مرتبط با زنجیره ارزشی گاز گام‌های بیشتری بر داریم.

وی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را اصلی‌ترین مشتری پژوهشگاه صنعت نفت دانست و عنوان کرد: زنجیره اجرایی شکل گرفته در این پروژه از شرکت نفت ایران، مناطق نفتخیز جنوب تا پژوهشگاه صنعت نفت نشان می‌دهد که این طرح، طرحی موفق خواهد بود.

قائم‌مقام و معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت اظهار امیدواری کرد: این طرح در مدت زمان معقولی به نتیجه برسد.

وی گفت: تلاش ما این است در مدت زمان زودتری فاز دوم را هم پیگیری کنیم.

اجرای فاز نخست با 7/ 2 میلیارد تومان

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز اظهار کرد: این طرح شامل ۲ فاز است که در فاز اول دانش فنی، طراحی مفهومی و پایه پیشرفت واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع با ظرفیت ۱۰۰۰ بشکه در روز تدوین می‌شود و در فاز تکمیلی نیز قرارداد ساخت کارخانه در ناحیه کریت کمپ اهواز در دستور است.

باقر پورقاسم افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای فاز اول این طرح ۷/ ۲ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: تهیه بسته طراحی مفهومی و طراحی بنیادی پیشرفته واحد نیمه صنعتی تبدیل گاز طبیعی به سوخت بر اساس کاتالیست کبالت و رآکتور دوغابی با ظرفیت ۱۰۰۰ بشکه در روز، تهیه اسناد مناقصه برای اجرای فاز تکمیلی و تدوین و ارائه دانش فنی فرآیند فیشر تروپش به‌منظور تولید سوخت مایع از گاز طبیعی در مقیاس صنعتی از اهداف اجرای این طرح است.

پورقاسم دستیابی دانش فنی تبدیل گاز به فرآورده‌های با ارزش را یکی از دستاوردهای این طرح برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اینکه پژوهشگاه نفت در سال‌های گذشته این فناوری را تا مرحله تولید آزمایشگاهی رسانده و کارهای بزرگی به این منظور انجام داده است، امیدواریم در فاز تکمیلی تولید نیمه صنعتی یا صنعتی این نوع سوخت را شاهد باشیم. رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با توجه به اینکه از بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی برخوردار هستیم، این طرح در جنبه‌های مختلفی اثر بخشی خوب و مناسبی خواهد داشت و اجرای آن ضروری است. پورقاسم در ادامه بهره‌گیری از گاز طبیعی برای افزایش ظرفیت سوخت مایع کشور بدون نیاز به تغییر زیرساخت‌های مصرف انرژی، دستیابی به تکنولوژی فرآیندهای مبتنی بر تبدیل گاز به سوخت که هم‌اکنون در اختیار چند شرکت معدود بین‌المللی است، امکان استفاده از منابع گازی کوچک، گازهای همراه نفت و گاز‌های ارسالی به مشعل، پیشرفت‌های تکنولوژیک و امکان شرکت در رقابت‌های بین‌المللی جهت ارائه تکنولوژی فرآیند فیشر ـ تروپش را از مزیت‌های اقتصادی این طرح دانست. وی اظهار کرد: کشورهای زیادی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و ما باید بتوانیم در این زمینه در عرصه‌های بین‌المللی رقابت کنیم. پورقاسم بیان کرد: در حال حاضر کشورهایی همچون نیجریه، قطر، ژاپن، آفریقای جنوبی، مالزی، آمریکا، ازبکستان، کانادا و هند به سمت تولید این تکنولوژی رفته‌اند که البته استفاده این کشورها از تکنولوژی GTL به‌دلیل شرایط، موقعیت و تکنولوژی و منابع آنها بوده است.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: اگر بتوانیم این تکنولوژی را در کشور نهادینه کنیم و تولید با ظرفیت بیشتری داشته باشیم، قطعا سود و صرفه اقتصادی زیادی را به دنبال خواهد داشت.