بازسازی 927 کیلومتر از محور ریلی جنوب

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل راه آهن جنوب و مدیر ارشد محور جنوب راه آهن جمهوری اسلامی از بازسازی ۹۲۷کیلومتر از این محور در محدوده تهران تا اهواز و از آنجا به بندر امام و خرمشهر خبر داد.

عبدالکریم درویش‌زاده مجموع این مسیر را ۱۱۵۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۲۲۳ کیلومتر باقیمانده از مسیر هم در سال جاری و سال آینده بازسازی می‌شود.

وی هزینه بازسازی هر کیلومتر راه آهن را بین ۱۰تا ۱۳ میلیارد ریال بسته به نوع منطقه اعم از دشت و کوهستانی و تونل اعلام کرد و گفت: بازسازی باقیمانده مسیر ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

درویش‌زاده با اشاره به شروع عملیات اجرایی خط دوم راه آهن اهواز - اندیمشک در نهم خرداد امسال اظهار کرد: زیرسازی این خط ۱۵ تا ۲۰درصد پیشرفت دارد.

وی اعتبار ساخت خط دوم اهواز - اندیمشک را ۲۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به حجم باری که از بندر امام به سمت شمال خوزستان و از آنجا به سمت تهران می‌رود و از کمربند اهواز - نظامیه عبور می‌کند، ترجیح داده شد این کمربندی به طول ۳۷کیلومتر دوخطه شود که مطالعه و نقشه‌برداری آن انجام شده و مراحل کاری خود را طی می‌کند.

درویش‌زاده اضافه کرد: زیرسازی خط دوم اهواز - بندر امام نیز تکمیل شده و عملیات ریل‌گذاری آن شروع شده است، تاکنون ۲۵کیلومتر از این خط نصب شده است.

وی اعتبار این خط را ۱۰۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۱۰هزار تن ریل در ۲۰روز گذشته وارد استان شده و هم اکنون ۳۵۰۰ شاخه از ریل‌ها به این طرح اختصاص یافته که با این مقدار خط دوم اهواز -بندر امام تکمیل خواهد شد. وی همچنین با اشاره به طرح بهسازی خط موجود اهواز - بندر امام اظهار کرد: این طرح تاکنون حدود ۹۳ درصد پیشرفت دارد. درویش‌زاده افزود: اعتبار این طرح ۱۶۰میلیارد ریال است. مدیرکل راه آهن جنوب اظهار کرد: خط دوم اهواز - خرمشهر که پیش‌تر تصویب شده بود پس از بررسی‌های بسیار به تقاضای استان و بررسی‌های راه آهن مقرر شد با توجه به اینکه ترافیک خط بین اهواز - خرمشهر ترافیک سبکی است و اجرای خط دوم در زمان حاضر ضرورتی ندارد اعتبار این خط را جابه‌جا کرده و طرح خط بندر امام به شادگان و از آنجا به خرمشهر به طول ۱۱۰کیلومتر اجرا شود.

وی اعتبار این طرح را نیز ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح نیاز به تغییر مصوبه داشت که راه آهن مکاتبات لازم را با وزیر راه و شهرسازی انجام داده و موضوع از طریق وزارتخانه به هیات دولت انعکاس یافته که مصوبه تغییر کند تا پروژه اجرایی شود.

درویش‌زاده گفت: پیش از تغییر مصوبه دستورهای لازم به مشاور داده شده تا مطالعات لازم را در مسیر انجام دهد.

وی در خصوص خط دوم دورود - خرم آباد - اندیمشک نیز گفت: عملیات اجرایی این خط در سال ۱۳۹۰آغاز شدو تا کنون ۱۵ کیلومتر از زیرسازی مسیر انجام شده است.

درویش زاده افزود: مجموع مسیر ۳۶۷کیلومتر است که در مرحله نخست از دورود به خرم‌آباد و در مرحله دوم زیرسازی از خرم‌آباد به سمت اندیمشک انجام می‌شود.

وی طول مسیر در مرحله نخست را ۱۳۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بر اساس برآورد اولیه در سال ۱۳۹۰، اعتبار اجرای طرح ۱۵هزار میلیارد ریال بود که با توجه به اینکه اجرای آن به لحاظ زمانی به طول می‌انجامد، حجم ریالی آن هم افزایش می‌یابد.