دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: شهرداری اهواز، شورای این شهر و پیمانکار اراده‌ای برای اتمام طرح قطارشهری اهواز ندارند.

هوشنگ خندان دل با انتقاد از متولیان این طرح افزود: شهرداری اهواز، شورای شهر و پیمانکار (شرکت کیسون) متروی اهواز دست به دست هم داده‌اند تا این طرح اجرا نشود، چراکه پیمانکار از توان فنی خود برای پیشرفت طرح استفاده نکرده است.

وی افزود: شهرداری اهواز نیز سهم خود را به طرح نداده و شورای شهر نیز که نمایندگان شهر هستند درباره تاخیر طرح توضیح نخواسته و مشکل را حل و فصل نکرده‌اند.

وی توجه مدیران شهری به متروی اهواز را خواستار شد و اظهار کرد: برای عملیاتی شدن متروی اهواز پارسال تصمیم گرفته شد که هفت کیلومتر از آن در قالب مرحله نخست در اولویت قرار بگیرد و تا آبان ماه امسال به بهره‌برداری برسد اما اکنون با وجود تامین مالی برنامه زمان بندی امسال این طرح فقط پنج درصد پیشرفت داشته است.

خندان دل با بیان اینکه تاخیر در اجرای فاز نخست متروی اهواز مشکل مالی نبوده است، اضافه کرد: سال گذشته همه بودجه متروی اهواز تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده که همه آن را تامین می‌کنیم.

خندان دل با بیان اینکه پیشرفت طرح در یکسال گذشته تقریبا صفر بوده است، تاکید کرد: این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید تجدیدنظر اساسی در عوامل اجرایی متروی اهواز صورت بگیرد.

خندان دل با بیان اینکه این پروژه حق مردم است و باید زودتر اجرا شود، گفت: تاوان تاخیر در اجرای قطارشهری اهواز را شهروندان می‌پردازند که این شایسته نیست.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه با اشاره به محقق نشدن مشکل فاینانس متروی اهواز گفت: چرا فقط باید به دنبال سرمایه‌گذار خارجی باشیم درحالی‌که می‌توانیم اوراق مشارکت یا تسهیلات صندوق توسعه ملی را جایگزین فاینانس کنیم. وی افزود: امسال مجوز فروش اوراق مشارکت تا سقف هفت هزار میلیارد تومان داریم که می‌توانیم هر اندازه نیاز متروی اهواز باشد به آن اختصاص دهیم.

خندان دل تاکید کرد: متعهد می‌شویم که واگن فاز نخست را نیز تامین کنیم. احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: با گذشت هشت سال از آغاز قطار شهری اهواز این طرح تنها ۲۶ درصد پیشرفت دارد که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: جلسات متعددی با پیمانکار برگزار شده و استانداری از اجرای متروی اهواز توسط این پیمانکار (شرکت کیسون) ناامید شده است به همین دلیل اقدام برای خلع ید این شرکت آغاز شده است.

سیاحی اضافه کرد: انتظارات خود را از ۲۳ کیلومتر خط یک مترو به هفت کیلومتر در فاز اول کم کردیم اما پیمانکار این مقدار را نیز نتوانسته در موعد مقرر اجرا کند و پیشرفت برنامه زمانبندی امسال حدود پنج درصد است.

به گفته وی بعضی مناطق اهواز هفت یا هشت سال برای اجرای پروژه محصور و دیوارکشی شده بود اما هیچ کاری در آنها صورت نگرفته است.

سیاحی با اشاره به حساسیت مردم، مسوولان و رسانه‌ها روی طرح متروی اهواز، تاکید کرد: این پروژه که در دید مستقیم مردم قرار دارد به موضوعی حیثیتی برای مسوولان استان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست پیمانکار ما را بازی بدهد، بر تعیین تکلیف شرکت کیسون در طرح متروی اهواز تاکید کرد. سیاحی با بیان اینکه مدیرعامل قطارشهری اهواز فعلا حق ندارد پولی به پیمانکار پرداخت کند، تاکید کرد: در ۱۰ روز آینده تعهدات پیمانکار بازنگری و تکلیف آن مشخص می‌شود.