دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مشاور اجرایی استاندار خوزستان گفت: به دنبال تخصصی ‌کردن طرح خرید از داخل استان در مقوله‌های خدمات بیمه، خدمات فرهنگی، خدمات فناوری اطلاعات و مخابرات هستیم.

جمال عالمی‌‌نیسی افزود: خرید داخلی شامل دو مقوله عام و تخصصی است که بخش عام شامل خرید داخلی خدمات و کالاها در ارتباط با سازمان‌ها است و به دنبال تخصصی کردن این طرح هستیم.

وی افزود: طرح خرید داخلی مردمی نیز در سیاست‌گذاری ستاد راهبردی حمایت از تولید، خرید کالا و خدمات استان به ریاست استاندار مورد توجه و در حال پیگیری است.

عالمی نیسی تصریح ‌کرد: این ستاد علاوه‌بر اینکه به خرید از داخل استان توجه دارد، به دنبال حمایت از تولید داخل نیز است. وی ادامه‌داد: باید ظرفیت‌های استان را شناسایی کرده و به دنبال تولید در درون استان باشیم تا به اشتغالزایی و اقتصاد استان کمک کنیم.

عبدالرسول ممتازان، مشاور استاندار خوزستان در امور تجهیز منابع نیز گفت: اولویت ما خرید کالاهایی است که ۱۰۰ درصد ارزش افزوده آن در درون استان باشد.

ممتازان درباره خدمات بیمه‌ای استان نیز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بخش عمده‌ای از بیمه‌نامه‌ها در خارج از استان خریداری و این سرمایه‌ها خارج از استان هزینه می‌شود که باید با سوق دادن ظرفیت‌های استانی به سمت خرید از بیمه‌های داخل استان، از ارزش‌افزوده این خدمات برای استان استفاده کرد. مشاور استاندار خوزستان تصریح‌کرد: خوزستان از لحاظ تولید ناخالص داخلی همراه با نفت در ۱۳سال گذشته، با ۴/ ۱۳ درصد، پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد. وی درباره کیفیت کالاهای تولیدی توسط تولیدکنندگان داخل استان نیز گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ماموریت دارد تا بر کیفیت کالاهای تولیدی نظارت کند تا نظر مصرف‌کننده جلب شود و نیاز خود را به این ترتیب از درون استان تامین کند.

مسعود صدری، رئیس سازمان اقتصاد و دارایی خوزستان نیز گفت: از ابتدای سال گذشته تا تیر امسال، ۸۴۳۷ میلیارد تومان مجموع معاملات تمام بخش‌های استان است که ۵۰۴۴ میلیارد تومان یعنی حدود ۶۵ درصد آن به خرید از تولیدات داخل اختصاص داشته است که در این مدت ۸ شرکت درون استان ۶۲ درصد از حجم خرید و معاملات استان را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: ۳۱ درصد از این میزان معامله خارج از استان اتفاق افتاده که دلیل آن نبود محصولات و خدمات مورد نیاز در استان بوده، اما حدود ۴ درصد از این مقدار به‌دلیل عدم رقابتی بودن قیمت محصولات استانی است.

صدری تصریح کرد: مجموع معاملات کارخانه فولاد خوزستان ۲۱۸۰ میلیارد تومان بوده که ۴۵درصد آن سهم خرید از تولیدات و خدمات استان است و این مقدار ۲۶ درصد از معاملات استان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: مجموع معاملات موسسه جهاد نصر به ارزش ۶۵۳ میلیارد تومان بوده که ۷۹درصد آن خرید از استان و ۲۱ درصد آن خرید خارج از استان است و این موسسه حدود ۸درصد از کل معاملات استان را به خود اختصاص می‌دهد.