دنیای اقتصاد، بندرعباس، جمیله دبیری‌نیا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از کاشت آزمایشی ذرت نشایی در ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با هدف کاهش مصرف منابع آب خبر داد.

ناصر حیدری‌پوری افزود: طرح آزمایشی کاشت ذرت نشایی به‌عنوان یکی از طرح‌های برتر به‌منظور اصلاح الگوی کشت با روش آبیاری نوین اجرا می‌شود که منجر به کاهش چشمگیر مصرف آب می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون کشت ذرت به وسیله بذر در زمین اصلی انجام می‌شد که با آبیاری سنتی برای هر هکتار ۱۸ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شد درحالی‌که با روش جدید این میزان مصرف به کمتر از ۵هزار متر مکعب می‌رسد.

حیدری پوری عنوان کرد: علاوه‌بر کاهش مصرف آب میزان تولید محصول نیز در این روش که بذر در گلخانه و سپس نشا به زمین اصلی منتقل می‌شود دو برابر خواهد شد که از هر نظر صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه درباره عدم توجیه اقتصادی کاشت هندوانه با توجه به میزان مصرف بالای آب در این محصول خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود تولید هندوانه در استان با توجه به رقم آب‌بها و میزان مصرف آب توجیه ندارد گفته نادرستی است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: تولید هندوانه در منطقه جگین هرمزگان در بازه زمانی مهر تا شب یلدا صورت می‌گیرد که به جز منطقه باب‌کلات چابهار در هیچ نقطه‌ای از کشور در این فصل هندوانه کاشت نمی‌شود. وی اضافه کرد: در این بازه زمانی هیچ محصول دیگری قابلیت کاشت و برداشت ندارد و با احتساب اینکه در هر هکتار ۸۵۰۰ متر مکعب آب برای تولید هندوانه صرف می‌شود بنابراین از هر نظر کاشت هندوانه دارای توجیه و صرفه و صلاح برای کشور است. به گفته حیدری پوری، با توجه به میزان تبخیر در حجم ذخیره آب سد جگین، اگر این آب صرف کشت هندوانه نشود استفاده‌ دیگری در اراضی پایین‌دست ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه با اشاره به تدوین برنامه استراتژیک سال جاری جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: این اقدام نتیجه‌گیری مطلوب و رسیدن به اهداف ترسیمی را سرعت می‌بخشد.

حیدری‌پوری از تلفیق منابع، افزایش اعتبارات، اصلاح الگوی کشت و تنوع محصولات به‌عنوان راهبردهای این سند استراتژیک نام برد و افزود: مهم این است که برای تولید هر محصول کشاورزی باید برنامه داشته باشیم و کشاورز نیز برابر چشم‌انداز اقتصادی توجیهی محصول، اقدام به کشت کند. وی با بیان اینکه همزمان با هفته دولت ۱۴ طرح با اعتبار ۳۱۰ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری است، اعلام کرد: در حوزه اجرای طرح‌های نوین آبیاری نیز ۲۲۴طرح در ۳ هزار هکتار و ۱۲ شهرستان اجرا می‌شود که تحول چشمگیری در کاهش مصرف منابع آب و افزایش تولید محصول به دنبال دارد.