دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: مسوول اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت:

به‌منظور احیای دریاچه ارومیه فاز دوم طرح کشاورزی پایدار در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی آغاز شد. مهدی قریشی در بازدید سفیر ژاپن از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار در جنوب آذربایجان غربی افزود: با توجه به استقبال مطلوب کشاورزان استان از طرح کشاورزی پایدار با راهبرد «IPCM»، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی بیشتر برای توسعه این طرح در حوزه دریاچه ارومیه هستیم.

وی با بیان اینکه فاز اول طرح کشاورزی پایدار با راهبرد مشارکت‌های مردمی در زیر حوضه دریاچه ارومیه به پایان رسیده است، اظهار کرد: توسعه کشاورزی پایدار با راهبرد «IPCM» طرحی جهانی و موفق است که می‌توان با اختصاص اعتبارات ملی به این طرح و توسعه محدوده اجرای آن، روند احیای دریاچه را شتاب بخشید. قریشی همچنین گفت: هر چند اکنون بخش برنامه عمران سازمان ملل «UNDP» و ژاپن با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و جهاد کشاورزی در حال اجرای این طرح هستند و کمک‌های مالی نیز برای اجرا در اختیار کشور گذاشته‌اند، ولی بخش وسیعی از اعتبارات از داخل تامین شده و امور فنی و اجرایی برعهده کارشناسان داخلی است. مسوول اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت:

این راهکار که هم‌اکنون به صورت پایلوت در دو استان آذربایجان غربی و شرقی اجرا می‌شود از مهم‌ترین راهکارهای احیای دریاچه ارومیه و کمک به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و ارتقای راندمان آبیاری است. قریشی با اشاره به بازدید سفیر ژاپن و هیات همراه وی از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد «IPCM» در برخی روستاهای آذربایجان غربی اظهار کرد: اگر روند اجرا موفقیت آمیز نبود، هرگز فاز دوم اجرای طرح آغاز نمی‌شد. براساس این گزارش، کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM نوعی از کشت و زراعت است که مشارکت مردمی را در کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مدنظر قرار می‌دهد.

این طرح با مشارکت ۱۵هزارکشاورز و ۳۰۰ کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و با همکاری ایران و ژاپن و نیز UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) اجرا می‌شود. در فاز دوم این طرح با افزایش ۲۲ سایت و ۱۲ روستای اقماری، ۷۵ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرد. در فاز اول اجرای کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی ۴۰ روستا در اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده مشارکت کردند. کوجی هوندا سفیر ژاپن که برای بازدید از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد «IPCM» به آذربایجان غربی سفر کرده است، از روستای گل و دورگه ارس خان از توابع شهرستان نقده دیدن کرد.