فرسودگی شبکه آبرسانی درآذربایجان غربی

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: تامین آب شرب سالم و بهداشتی از اصلی‌ترین مطالبات مردم در روستاهای آذربایجان غربی است که در این میان فرسودگی شبکه آبرسانی شاید این امر را با مشکل مواجه کند. ۴۷/ ۵ درصد جمعیت روستایی کشور در آذربایجان غربی ساکن هستند که برای ارائه خدمات به این تعداد از مردم روستایی باید برنامه‌ریزی اصولی و منسجم انجام شود.

در این میان، وجود ۹۸ درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار که روستاهای پرجمعیت محسوب می‌شوند ضرورت این موضوع را دوچندان می‌کند که تامین آب مورد نیاز این روستاییان از نظر بهداشتی و ارائه خدمات دارای اهمیت است. شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی نیز به منظور ارائه خدمات مطلوب و تامین آب شرب مورد نیاز مردم این روستاها نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کند.

بهره‌مندی 81 درصد روستاییان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: ۶/ ۸۱ درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی قرار دارد. کاظم محمدی‌اقدام با بیان اینکه ۹۸درصد جمعیت روستایی استان در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان قرار دارند، ادامه داد: از این تعداد ۸۳ درصد تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب استان هستند. وی سرانه تولید آب در استان را ۲۳۵ لیتر در روز عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف آب در شبانه‌روز نیز ۱۶۹ لیتر است که نسبت سرانه تولید به سرانه کشوری ۲۳۷ به ۲۳۵ لیتر در شبانه‌روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: این استان ۲۴۶ هزار و ۷۸۰ مشترک روستایی دارد و شاخص بهره‌مندی از آب شرب سالم و بهداشتی در استان ۸/ ۷۹ درصد است که این میزان در سرانه کشوری ۱۴/ ۷۳ درصد است.

محمدی‌اقدام خاطرنشان کرد: در این زمینه آذربایجان غربی از سرانه کشوری ۶۶/ ۶ درصد بالاتر است. بر اساس این گزارش، تولید آب با کیفیت از نظر بهداشتی و سلامت روستاییان بیش از هر چیزی مهم است و کمبود آب، مشکلات کیفیت آب، خشک شدن دریاچه ارومیه، عدم توانایی در بهره‌برداری از چاه‌های موجود، قنات‌ها و آب‌های سطحی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که لازم است تا مدیریت تامین آب در روستاها بازنگری جدی شود.

استفاده از کلر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی درباره کیفیت آب شرب روستایی استان نیز اعلام کرد: با همکاری شبکه بهداشت و درمان در تمام روستاها نمونه‌برداری از آب‌های موجود در روستاها انجام می‌شود. در تمام روستاها برای کنترل کیفی از سامانه کلرزن گازی، مایع و دستی استفاده شده و از ۹۸۴ دستگاه کلرزن استفاده می‌شود.

محمدی‌اقدام مطلوبیت میکروبی آب در روستاها را ۹/ ۹۷ درصد اعلام کرد و گفت: مطلوبیت کلر باقی مانده در استان نیز ۹/ ۹۵درصد است. محمدی‌اقدام با بیان اینکه به دلیل خشکسالی‌های اخیر و پسرفت آب دریاچه ارومیه شاهد پایین آمدن کیفیت آب در برخی مناطق استان هستیم، افزود: در این خصوص در ۲۰۴ روستای حاشیه دریاچه ارومیه کیفیت آب تغییر پیدا کرده و در ۱۲۹ روستای استان نیز باید اقداماتی به منظور رفع کم‌آبی انجام شود. وی اعلام کرد: در این میان شاهین‌دژ بیش از سایر شهرها در معرض این مشکل قرار دارد و ۱۸روستای این شهرستان دچار کم‌آبی هستند.

فرسودگی 50 درصد شبکه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی درباره میزان فرسودگی شبکه آب روستایی استان گفت: ۵۰ درصد شبکه آب آذربایجان غربی فرسوده است.

محمدی‌اقدام افزود: ۵۰ درصد شبکه آبرسانی روستایی استان قدمت بالای ۲۰ سال دارد که باید برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه بخشی از هدررفت آب مربوط به این موضوع می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون هدررفت آب پایین‌تر از میانگین کشوری است ولی این نیز رضایت‌بخش نیست.

این مسوول افزود: میزان هدررفت آب در استان ۲۸/ ۲۸ درصد است که این میزان در کشور ۳۱ درصد است.

محمدی‌اقدام ادامه داد: بخش دیگری از هدررفت آب مربوط به انشعابات غیرمجاز است که امسال ۱۴۹۲ انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی شده و از این تعداد ۵۹۷ فقره تبدیل به انشعاب مجاز شده‌اند. براساس این گزارش، با توجه به توزیع جمعیتی آذربایجان غربی و قرارگیری بخش قابل توجهی از مردم استان در روستاها لازم است تا بیش از این به موضوع آبرسانی که یکی از اساسی‌ترین نیازهای جوامع بشری است توجه شود و امیدواریم روزی برسد که ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.