50 هزار شاغل درشهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی: آماده واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هستیم

دنیای اقتصاد، تبریز، علی نیک‌رفتار: شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی دارای ۵۳ شهرک در اطراف تبریز و شهرستان‌های تابعه است.

محمدعلی عسگری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: در شهرک‌های صنعتی استان ۱۸۰۰ واحد تولیدی با اشتغال‌زایی ۵۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در سه سال گذشته اعتبار شهرک‌های صنعتی استان از محل منابع داخلی ۱۱ میلیارد تومان با ۶ میلیارد تومان هزینه پیمانکاری‌ها بود، با همکاری‌های صورت گرفته در سال ۹۳ برای اجرای زیرساخت‌های عملیاتی شهرک‌ها اعتبار منابع داخلی به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت، از این‌رو با وجود تحریم‌ها و مشکلات بانکی موفق به پیشرفت‌های مناسبی شدیم. به طوری که سال گذشته ۵ شهرک جدید در استان راه‌اندازی شد.

عسگری در زمینه حمایت‌های نرم‌افزاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان از صنایع نیز گفت: به این منظور سال گذشته بازار فناوری با ۷۰۰ ایده جدید عملیاتی به عنوان اولین استان در شهرک فناوری تبریز راه‌اندازی شد، همچنین کلینیک صنعتی دانشگاه نیز به‌منظور آسیب‌شناسی صنایع در شهرک فناوری ایجاد شد تا زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در ۳ سال گذشته شرایط سختی برای تحویل زمین به متقاضیان شهرک‌ها وجود داشت، افزود: با استفاده از طرح استردادی از واحدهای راکد و با همکاری قوه قضائیه استان ۳۰ هکتار زمین در شهرک‌های استان آماده واگذاری و تحویل سرمایه‌گذاران

شد.

وی افزود: در پی این اقدام زمین بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در اطراف تبریز به نام شهرک بعثت برای فاز اول آماده واگذاری شد، این شهرک براساس مصوبه هیات دولت با ۱۰۸۰۰ هکتار در اول بزرگراه تبریز - مرند قرار دارد که در فاز اول هزار هکتار آن با مراحل زیرساختی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران شده که عمدتا ترکیه‌ای و چینی هستند.

عسگری افزود: این شهرک به‌عنوان پیشانی صنعت آذربایجان به‌منظور کمک به هم‌افزایی با سایر واحدهای تولیدی و حتی استان‌های شمال‌غرب کشور ایجاد شده که می‌تواند محور صدور تولیدات استان باشد.

وی در زمینه توسعه شهرک‌های صنعتی موجود نیز گفت: توسعه شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز با ۵۰۰ هکتار و شهرک عالی‌نسب با ۱۵۰ هکتار نیز در حال اجرا است. در شهرستان چارایماق و هشترود نیز شهرک‌ها در حال توسعه هستند، شهرک‌های صنعتی شهرستان‌های کلیبر، اهر و ملکان و شهرک دوم شهرستان مراغه نیز در حال توسعه هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی افرود: برای ایجاد شهرک صنعتی اسکو نیز پیگیر رفع موانع هستیم.

وی ادامه داد: برای ساخت شهرک سنگ آذرشهر و واگذاری آن به معدنکاران نیز در تلاش برای رفع مشکل محیط زیست هستیم.

عسگری با بیان اینکه با بهره‌گیری از پایان‌نامه‌های دانشجویی، آموزش مدیران در حوزه‌های کسب و کار و فناوری و نیز کارکنان واحدها را به جد دنبال می‌کنیم، افزود: مرکز خدمات مشاوره‌ای شرکت شهرک‌ها نیز در شهرک شهید سلیمی راه‌اندازی شده است تا به توسعه واحدها کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی استان در بخش زیرساخت‌ها به‌ویژه آب و فاضلاب و برق مشکلی ندارند، افزود: در بخش مخابرات نیز با تفاهم صورت‌گرفته با مخابرات بیش از نیمی از واحدها به فیبر نوری مجهز شده‌اند و اینترنت پر سرعت نیز در شهرک‌ها راه‌اندازی شده است. وی در ادامه به مسائل زیست محیطی شهرک‌های استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه غیر از دو شهرک در بقیه شهرک‌های صنعتی با محیط‌زیست مشکلی نداریم.

عسگری در این باره افزود: بیشتر شهرک‌های استان مجهز به سیستم تصفیه‌خانه هستند.

عسگری در ادامه به تشریح طرح‌های آینده شهرک‌های صنعتی آذربایجان پرداخت و گفت: پیگیری ایجاد شهرک سنگ آذرشهر به وسعت ۹۹ هکتار، حل وضعیت زمین ۳۸هکتاری شهرک اسکو با محیط زیست استان، توسعه شهرک بناب با ۱۰۰ هکتار، ایجاد دومین شهرک صنعتی در مراغه با ۳۶ هکتار، تملک اراضی شهرک تخصصی مس ورزقان به میزان ۱۰۰ هکتار، حمایت از عملکرد محوری و صدور مجوز برای شهرک‌های خصوصی، شهرک عمران میانه، شهرک تخصصی آذران الکترونیک، شهر تخصصی لوازم خانگی تبریز، شهرک خصوصی غرب تبریز، شهرک آذربایجان خاوری و چرمشهر تبریز از برنامه‌های آینده شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی است.

وی در عین حال از بوروکراسی‌های اداری زمانبر که امور سرمایه‌گذاران را ماه‌ها به تاخیر می‌اندازد ابراز نارضایتی کرد.