همکاری بنیاد فردریش با اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس بنیاد مطالعاتی فردریش ابرت آلمان در دیدار با استاندار اصفهان، آمادگی این بنیاد را برای گسترش همکاری با اصفهان در زمینه‌های گردشگری، فرهنگی، تجاری و صنعتی به‌ویژه در بخش صنایع برتر و تکنولوژی‌های زیست‌محیطی اعلام کرد.

جوزف وایدن هولزر در این دیدار با اشاره به اینکه بنیاد مطالعاتی فردریش ابرت آلمان از قدیمی‌ترین بنیاد‌های سیاسی این کشور است، گفت: وظیفه این بنیاد حمایت از دانشجویان و آموزش سیاسی است و سعی داریم که گفتمان سیاسی بین ایران و آلمان را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه از تعامل با مراکز استان‌ها حمایت می‌کنم، افزود: می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که پرواز مستقیم استان‌های مختلف آلمان با اصفهان دایر شود و آلمانی‌ها با سفر به اصفهان با این تمدن بزرگ آشنا شوند.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار با تشریح ظرفیت‌های استان در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و گردشگری افزود: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران و به عبارتی پایتخت دوم کشور است و اخیرا نیز به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی در یونسکو برگزیده شد. رسول زرگرپور با اشاره به افزایش سه برابری تعداد گردشگران خارجی در اصفهان در دو سال گذشته افزود: آلمان بالاترین رتبه را در ورود گردشگران به اصفهان دارد و ارتباط بخش گردشگری اصفهان و آلمان به لحاظ شرایط تاریخی می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ و لغو تحریم‌ها علیه کشور روابط دو جانبه با آلمان می‌تواند گسترش یابد، گفت: صنایع آلمان مورد استقبال ایران است و سابقه تاریخی و دوستی دو ملت اقتضا می‌کند از فرصت طلایی پیش‌رو برای تحکیم مناسبات و افزایش ارتباطات استفاده کنیم. استاندار اصفهان افزود: در برنامه توسعه ۱۰ساله استان، گردشگری محور توسعه اصفهان است و به این منظور در دو سال گذشته ظرفیت هتل‌های اصفهان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

زرگرپور با اشاره به اینکه صنعت توریسم اصفهان آماده سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف است، اظهارکرد: سرمایه‌گذاری در این بخش اطمینان بخش و سودآور است. وی آمادگی اصفهان برای توسعه ارتباط با آلمان به‌ویژه ایالت‌های این کشور را اعلام کرد و افزود: دولت تدبیر و امید به استان‌ها این اختیار را داده است که بتوانند با استان‌های دیگر کشورها روابط اقتصادی و فرهنگی نزدیکی داشته باشند. استاندار اصفهان به برگزاری هفته‌های فرهنگی اصفهان در یکی از شهرهای بزرگ آلمان اشاره کرد و افزود: برگزاری هفته فرهنگی در ارتباط بین ملت‌ها موثر خواهد بود.

زرگرپور با بیان اینکه اصفهان آمادگی دارد برای جذب فناوری برتر در زمینه‌های زیست‌محیطی با آلمان مشارکت داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر در وضعیتی نیستیم که کالای آماده خریداری کنیم اما در زمینه صنایع بزرگ و مسائل زیست محیطی به دنبال مشارکت با دیگر کشورها هستیم.

وی از اصفهان به‌عنوان صنعتی‌ترین استان نام برد و افزود: بازسازی تجهیزات صنایع استان که بخش اعظمی از آنها ساخت آلمان است می‌تواند در توافق‌های اصفهان با شرکت‌های آلمانی قرار گیرد.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان دومین استان در تولید محصولات کشاورزی است و کارخانه‌های تبدیلی متعددی در آن وجود دارد، افزود: علاوه‌بر صنعت، کشاورزی نیز می‌تواند محور تعاملات دو طرف باشد. وی با بیان اینکه عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران در حال انجام است، گفت: مذاکرات با چینی‌ها در این زمینه انجام شده، ولی با توجه به اینکه بخش اعظم مسیر این قطار در اصفهان قرار دارد می‌توانیم پیشنهادهای جدید را به‌عنوان مبنای همکاری ایران و آلمان بررسی کنیم.