کاهش چهار درصدی نرخ بیکاری خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: با اقدامات موثر انجام شده در زمینه‌های اقتصادی طی دو سال گذشته نرخ بیکاری در این استان چهار درصد کاهش یافت.

عبدالحسن مقتدایی افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هفت بندر این استان که قبلا غیرفعال شده بود، توسعه و تجهیز شد. با فعال شدن دو پایانه مرزی در شلمچه و چزابه واردات و صادرات کالا در خوزستان نیز رونق یافت.

وی گفت: اکنون بیش از ۴۰ درصد واردات و ۱۷ درصد صادرات کشور از طریق هفت بندر خوزستان انجام می‌شود که این موضوع نشان از فعال بودن اقتصاد کلان در استان دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به افزایش دو برابری صادرات در دو پایانه چزابه و شلمچه گفت: یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار کالا تنها از طریق این دو پایانه به خارج از کشور صادر شد.

وی به راه‌اندازی بندر شادگان اشاره کرد و گفت: این بندر سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید و با تلاش مدیریت استان راه‌اندازی شد و اکنون به مهم‌ترین بندر صادرات دام در استان تبدیل شده است. وی به قابلیت‌های استان در زمینه‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد و افزود: به جز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی وجود پنج فرودگاه بین‌المللی این استان را به یک استان ممتاز اقتصادی تبدیل کرده است.

استفاده از تولیدات داخلی

استاندار خوزستان اجرای طرح استفاده از خرید کالا و خدمات از محل تولیدات داخلی استان را از عوامل اصلی در کاهش بیکاری استان دانست و گفت: به‌منظور اجرای این طرح در ۵/ ۱ سال گذشته ۸۰۰ میلیارد ریال ارزش‌افزوده به مجموع اعتبارات عمرانی استان اضافه شده است.

مقتدایی گفت: طبق اعلام منابع رسمی کشور میزان تورم در استان در این مدت نسبت به متوسط تورم کشور حدود چهار درصد کاهش داشته است.

وی توجه به تولیدات داخلی را بسیار مهم دانست و گفت: زمانی که می‌توان از تولیدات داخلی استفاده کرد نه‌تنها با قیمت کمتری به کالای مورد نظر دست می‌یابیم بلکه گردش مالی استان نیز افزایش چشمگیر خواهد داشت و چرخ تولید در استان به سهولت به چرخش در می‌آید.

سرمایه‌گذاری 1300 میلیارد تومانی در گردشگری

استاندار خوزستان در ادامه به اهمیت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا اشاره کرد و افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این بخش نیز در استان در اولویت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به این منظور هفت طرح گردشگری آبی در امتداد کارون و بهمنشیر و با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

وی گفت: این هفت طرح که اجرای آنها از سال ۹۳ آغاز شده تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل می‌رسند که می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه بسیار اثرگذار باشد.

قاچاق کالا به صفر رسیده است

مقتدایی گفت: با رونق گرفتن هفت بندر و دو پایانه مرزی، قاچاق کالا و سوخت در مرزهای این استان به نزدیک صفر رسیده به طوری‌که مرزهای خوزستان پاک‌ترین مرزهای کشور از نظر قاچاق کالا و سوخت هستند. وی افزود: وقتی مرزنشینان در کنار دستورالعمل‌های خاص مناطق مرزی به اشتغال تجاری مشغول شده‌اند، هیچ دلیلی برای قاچاق کالا در این مناطق وجود ندارد. استاندار خوزستان تاکید کرد: اکنون ۳۴۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی در استان وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های مدون و به‌کارگیری دستورالعمل‌ها و قوانین خاص مرزی این مناطق به مردم سپرده شده تا آنان بدون استفاده از سلاح، خود مراقبان و حافظان اصلی این مرزها باشند.

اروند؛ مهم‌ترین منطقه اقتصادی استان

وی به پیشینه اقتصادی خوزستان از ابتدا تاکنون اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد اروند در کنار بنادر تجاری استان از مهم‌ترین مناطق اقتصادی استان است که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

استاندار خوزستان افزود: این منطقه با داشتن جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر امتیاز ویژه‌ای نسبت به سایر مناطق آزاد کشور دارد زیرا بدون ایجاد سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی خود دارای زیرساخت‌های مهم اقتصادی بوده و مردم نیز نقش مهمی در رونق اقتصادی در این منطقه داشته‌اند. وی اظهار کرد: طبق قانون در هر منطقه آزاد، هر شهروند ساکن در آن منطقه می‌تواند یک دستگاه خودروی خارجی وارد کند و بر اساس جمعیت ۵۰۰ هزار نفری این منطقه آمار خودروهای پلاک اروندی می‌تواند ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو باشد، این در حالی است که این آمار زیر ۲۰ هزار دستگاه خودرو است.

وی گفت: به جرات می‌توان ادعا کرد که منطقه آزاد اروند از پاک‌ترین مناطق آزاد تجاری کشور است که طبق قانون عمل کرده است و متهم کردن این منطقه به رعایت نکردن قانون گمرکات کشور نوعی بی‌حرمتی به مرزداران، تجار و کارشناسان گمرک است.

وی با بیان اینکه برخی ادعا می‌کنند که دروازه ورودی منطقه آزاد اروند به روی کالاها و خودروهای خارجی باز است، افزود: مگر می‌شود بدون ضابطه از مبادی تجاری کشور خودرو یا کالا وارد کرد و دستگاه‌های نظارتی و بازرسی عکس‌العمل نشان ندهند.

مقتدایی گفت: در منطقه آزاد اروند به‌دلیل زیرساخت‌های مهم اقتصادی و تجاری و در کنار دستورالعمل‌های قانونی راه‌های قانونی برای ورود کالا به کشور وجود دارد و به همین دلیل هیچ نیازی به قاچاق کالا نیست ضمن اینکه دستگاه‌های نظارتی تاکنون به‌طور کامل وظیفه خود را در این زمینه انجام داده‌اند.

تلاش برای تحقق رفاه اجتماعی

وی افزود: مدیریت استان با تمام توان خود به دنبال ایجاد رفاه اجتماعی در همه ابعاد برای مردم است و از هیچ تلاشی برای تحقق این هدف غافل نمانده است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: این دولت در استان در زمینه‌های زیست‌محیطی گام‌های بسیار خوبی برداشته است تا زمینه رفاه مردم در این استان را فراهم کند. وی به موضوع امنیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده میزان سرقت در استان طی دو سال گذشته به مراتب پایین آمده است.

وی به کاهش ۵۰ درصدی تلفات جاده‌ای در ۵/ ۱ سال گذشته اشاره کرد و گفت:دولت در مسیر تامین رفاه اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بخش راه استان انجام داد و با نظم بخشیدن به انضباط اجتماعی این موفقیت حاصل شد. استاندار خوزستان همچنین به افزایش درخواست سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و افزود: طی یک سال گذشته با ایجاد زیرساخت‌های لازم اقتصادی درخواست‌های سرمایه‌گذاری در استان افزایش یافته که این نشان از احساس امنیتی است که در استان به‌وجود آمده است.