دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان از فعال بودن ۷۰ درصد از واحدهای صنعتی استان خبرداد.

بهمن غلامپور افزود: میانگین واحدهای صنعتی فعال در استان بالاتر از میانگین کشوری است، با این حال واحدها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه درصد زیادی از واحدها در شهرک‌های صنعتی استان، کانی‌های غیرفلزی و ملزومات ساختمانی هستند که متناسب با رکود بازار مسکن در وضعیت رکود به سر می‌برند، افزود: سال گذشته ۱۲ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند و امسال نیز در تلاش برای بازگرداندن ۱۸ واحد صنعتی به چرخه تولید هستیم. وی گفت: بیشترین مشکلات صنایع استان در زمینه معوقات بانکی و بدهی‌های مالی است که با همکاری بانک‌ها بخشی از معوقات پرداخت شده است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تصریح کرد: تاکنون ۳۵۰ واحد صنعتی در استان به بهره‌برداری رسیده است که ۹۰واحد آن معادل ۳۰ درصد غیرفعال هستند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های فعال استان نیز با ظرفیتی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت واقعی فعالیت می‌کنند، افزود: به علت بالابودن هزینه تولید و استهلاک دستگاه‌ها و نیروی کار و هزینه انرژی و مولفه‌های تولید قیمت تمام شده کالا در هرمزگان بالاتر از سایر استان‌ها است، از این رو ضرورت دارد در پرداخت تسهیلات و توزیع امکانات به‌طور ویژه به استان توجه شود.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی تلاش بر این است که واحد‌های صنعتی فعال تعطیل نشوند و از ظرفیت کامل تولید برخوردار شوند تا ایجاد اشتغال کنند که به این منظور تسهیلات یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مزیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری مولد گفت: محصولات کشاورزی خارج از فصل، صنایع دریایی و فرآورده‌های شیلاتی از قابلیت‌های استان است که امکان صادرات در آن وجود دارد و برای سرمایه‌گذاران ایجاد مشکل نمی‌کند.