دنیای اقتصاد، تبریز، علی نیک‌رفتار: همایش ثبت جهانی فرش دستباف تبریز ۱۴ مهر در محل تیمچه معروف مظفریه تبریز که بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین محل عرضه فرش دستباف تبریز است برگزار می‌شود.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان شرقی در نشستی به همراه رئیس اتحادیه فرش‌بافان این شهر با خبرنگاران به تشریح این اتفاق فراملی پرداخت و با اعلام خبر فوق افزود: در کنار این همایش نمایشگاهی نیز برپا می‌شود که در آن نفیس‌ترین و تاریخی‌ترین فرش‌های دستباف تبریز که تاکنون دیده نشده است در معرض تماشای عموم گذاشته خواهد شد.

وی گفت: فرش‌های نفیس تبریز که برند ایران محسوب می‌شود توسط بزرگ‌ترین و با سابقه‌ترین طراحان و هنرمندان بنام تبریز به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران تولید شده و اکنون در پنج قاره جهان عرضه می‌شوند.

حسن‌زاده ثبت جهانی فرش دستباف تبریز را افتخاری بزرگ برای تبریز و آذربایجان دانست و گفت: با توجه به اینکه فرش دستباف تبریز به‌عنوان سفیر کشورمان در کل دنیا معرفی شده است امیدواریم بتوانیم جایگاه آذربایجان را در پساتحریم به جایگاه ارزنده خود برسانیم و با این اقدام بیش از پنج میلیون گردشگر خارجی از اقصی نقاط دنیا را به این مرز و بوم بکشانیم. رئیس اتاق تبریز افزود: اکنون بیش از دومیلیون نفر از محل تولید فرش دستباف آذربایجان شرقی ارتزاق می‌کنند.

وی گفت: ۳۰ درصد تولید و صادرات فرش به این استان تعلق دارد و سهم صنعت فرش دستباف آذربایجان شرقی در کشور ۱۳ درصد است.

حسین نجاتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: همایش جشن فرش دستباف تبریز در سه محل اصلی برگزار خواهد شد که در آن تبریز به‌عنوان شهر خلاق معرفی می‌شود.

وی گفت: حفظ نام تبریز به‌عنوان پایتخت فرش دستباف جهان نیازمند همدلی و همراهی تشکل‌های مختلف و مسوولان است که اگر می‌خواهیم این نام در تبریز بماند و برجسته شود باید همراه با هم برای آن تلاش کنیم.

نجاتی افزود: اکنون ۸ تشکل فرش دستباف در آذربایجان شرقی فعال هستند.