چشم‌انداز مثبت تولید و صادرات خرما

دنیای اقتصاد، کرمان، مجید نعمت‌الهی: رئیس انجمن خرما و عضو هیات‌رئیسه‌ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، در مجمع عمومی عادی انجمن ملی خرمای ایران، به‌عنوان رئیس این انجمن انتخاب شد.

در این مجمع، محمدحسین اکبری، مدیر اجرایی دفتر نمایندگی اتاق کرمان در شرق استان نیز به‌عنوان منشی هیات‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران انتخاب شد.

محسن رشید فرخی گفت: بر اساس مصوبه‌ ماه گذشته‌ هیات‌رئیسه‌ انجمن خرمای ایران، تصمیم گرفته شد با وجود تمام توانایی‌های کادر قبلی این انجمن، تحول جدیدی در انجمن ایجاد تا از نوآوری‌های جدید همراه با تجربیات قبلی استفاده شود که به همین دلیل نشست هیات امنای انجمن و انتخابات جدید برگزار شد.

وی با قدردانی از هیات رئیسه و رئیس سابق انجمن ملی خرمای ایران افزود: انجمن ملی خرمای ایران، تنها مرجع رسمی تصمیم‌گیری در مورد این محصول است و هرگونه اظهار نظر در رابطه با خرما از سوی فردی غیر از سخنگوی انجمن که به‌زودی معرفی خواهد شد، قابل قبول نیست و در صورت بروز مشکل پیگیرد قانونی دارد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران اعلام کرد: در دوره‌ جدید فعالیت این انجمن، به تشکیل کمیته‌های تخصصی مانند باغبانی، استاندارد، بهره‌وری آب، تولید و صنایع تبدیلی نیاز داریم و در این زمینه تجربه فعالیت‌های انجمن خرمای کرمان را به انجمن خرمای ایران منتقل و آنها را به‌روز خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: اولین جلسه‌‌ انجمن ملی خرمای ایران در دو هفته‌ آینده در محل دفتر انجمن در تهران تشکیل و روسای کمیته‌های مختلف معرفی خواهند شد که مسوول هر کمیته می‌تواند از اعضای انجمن به‌عنوان عضو کمیته تحت مدیریت خود استفاده کند.

رشیدفرخی در ادامه راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی فعال برای انجمن خرمای ایران را ضروری دانست و گفت: تاکنون، به‌دلایل مختلف این مهم محقق نشده بود که اکنون باید همه‌ تلاش خود را برای داشتن یک سایت خوب، جامع و قابل استفاده برای اعضا به‌کار گیریم.

رئیس انجمن خرمای کرمان ایجاد جاذبه در انجمن برای عضوگیری را بسیار مهم دانست و گفت: در هر تشکلی برای جذب عضو باید مزایایی ایجاد کنیم تا اعضا منافع خود را در آن ببینند و در مجموع از عضویت در تشکل استقبال کنند.

وی تعداد اعضای انجمن ملی خرمای ایران را حدود یک هزار نفر دانست و بر افزایش تعداد اعضای این انجمن تاکید کرد و گفت: ۴۰۰ عضو این انجمن، فعالان کرمانی هستند؛ ضمن اینکه تولید خرما در کرمان یک‌سوم کل تولید این محصول در کشور است و سالانه یک میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود که سهم استان از این میزان، ۳۲۰ تا ۳۴۰ هزار تن است.

رشیدفرخی ضمن تاکید دوباره بر تشکیل کمیته‌ بهره‌وری آب در انجمن خرمای ایران اظهار کرد: آب، یک سرمایه‌ ملی است و نمی‌خواهیم تجربه‌ تلخ هدررفت آب در سایر محصولات، در خرما نیز تکرار شود و ضمن تولید و صادرات این محصول، باید آب را نیز بهینه مصرف کنیم.

عضو هیات‌رئیسه‌ اتاق کرمان در ادامه همگرایی و وحدت را لازمه‌ پیشرفت، توسعه و موفقیت تشکل‌ها دانست و گفت: باید فرهنگ همگرایی، تعاونی و با هم کار کردن را بیاموزیم؛ چرا که یکی از دلایل عدم موفقیت ما در بازارهای جهانی، عدم همگرایی و با هم بودن است.

رشید فرخی ضمن ابراز امیدواری از گسترش فرهنگ همگرایی بین فعالان اقتصادی کشور اعلام کرد: همگرایی فعلی بین اعضای انجمن خرمای استان ایران قابل قبول است، اما همچنان احتیاج داریم با تدبیر بیشتر، همگرایی را افزایش دهیم.

وی متمرکز کردن فعالیت‌های انجمن ملی خرمای ایران در یک استان را عاملی برای عدم رسیدن به همگرایی اعضای این انجمن بیان کرد و افزود: هر استان با توجه به قابلیت‌هایی که در بخش‌های مختلف مربوط به خرما دارد، می‌تواند به‌عنوان پایلوت در آن بخش معرفی شود.

رشید فرخی گفت: انجمن خرمای ایران هر ماه دو جلسه برگزار خواهد کرد که یک جلسه‌ آن در تهران در محل دفتر انجمن و جلسه‌ دیگر آن در شهرستان‌های مختلف خرماخیز کشور برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه کرمان مانند استان‌های خوزستان و فارس ۳۴ تا ۳۷ درصد صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: ۷۰ درصد نوع مضافتی خرمای کرمان صادر می‌شود و در واقع کرمان جزو صادرکننده‌های اصلی خرما بین استان‌های خرماخیز کشور است.