مدیر کل امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد

دنیای اقتصاد، سنندج، اسرین مقصودی: راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذار ی و افزایش نظارت مالی در دو سال اخیر را می‌توان از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در اقتصاد کردستان مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، کردستان با وجود ظرفیت‌های بالایی که دارد اما به‌دلیل عقب افتادن از روند توسعه جزو استان‌های کمتر برخوردار محسوب می‌شود و دولت یازدهم برای این استان‌ها تدابیری برای رسیدن به توسعه اتخاذ کرده که اجرایی شدن این سیاست‌ها نیازمند عزم گروهی است.

برای اطلاع از دستاوردهای دو ساله دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی در کردستان با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان به گفت‌وگو نشستیم.

حسین دهقانی از اقدامات مهم دولت در استان را راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری دانست و گفت: سایت این مرکز آبان سال گذشته در سنندج راه‌اندازی شد و در ادامه بنا به دستور استاندار مراکز خدمات سرمایه‌گذاری شهرستانی نیز فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این مراکز شروع خوبی برای سرمایه‌گذاری است، افزود: به همین دلیل توانستیم خلأ اطلاعاتی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در استان پر کنیم، چرا که در مذاکرات سرمایه‌گذاری اکثرا صحبت‌ها بدون پشتوانه اطلاعاتی و علمی بود که خود مانع سرمایه‌گذاری بود. وی در ادامه گفت: در سال ۹۱ تنها یک فرصت سرمایه‌گذاری تدوین شده بود که اکنون این تعداد به ۵۸ فرصت رسیده و تا پایان امسال به ۱۰۰ فرصت خواهد رسید. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فایده دیگر راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری را تقویت کار تیمی اعلام کرد و گفت: نمایندگان تام‌الاختیار اداره‌ها سه روز در هفته در این مرکز حضور می‌یابند و مشکلات سرمایه‌گذارانی که مراجعه می‌کنند را پیگیری و برای حل آن تلاش می‌کنند. از این رو ارتباط سرمایه‌گذار و دستگاه اجرایی به صورت رودرو انجام می‌شود که این موضوع اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرده است.

وی در ادامه افزود: در کنار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، پنجره واحد سرمایه‌گذاری هم در استان تشکیل شده که در مجموع هدف هر دو مرکز تسهیل در روند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری است و تلاش می‌شود در مهلت قانونی یک ماه مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاران صادر شود که این فرآیند نیازمند تعامل تمام دستگاه‌های مرتبط است.

دهقانی با اشاره به اینکه از آبان سال گذشته تاکنون ۱۵۰ سرمایه‌گذار به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مراجعه کرده‌اند، افزود: اگرچه در این مرکز وضعیت تمام سرمایه‌گذاران بررسی شده و به آنها مشاوره‌های لازم ارائه می‌شود اما به دنبال سرمایه‌گذارانی هستیم که اهلیت داشته باشند. برخی از سرمایه‌گذاران در گام اول اقدام به خرید زمین مورد نیاز برای طرح‌های خود می‌کنند که این اقدام بخشی از داشتن اهلیت است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند جذب سرمایه‌گذاری طولانی است به طوری که استان‌هایی که از ۱۵ سال پیش سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند امروز ثمرات آن را می‌بینند، افزود: ما نیز در کردستان این فرآیند را که از سه سال پیش آغاز شده با جدیت ادامه می‌دهیم و به این منظور نیازمند همراهی همه مردم استان اعم از مدیران، اقشار مختلف مردم و دستگاه‌های مرتبط هستیم.

وی یکی از موانع جدی سرمایه‌گذاری در استان را مربوط به تملک زمین به‌دلیل معارض اعلام کرد و گفت: اگرچه مالکان این زمین‌ها حقوق عرفی دارند اما اگر نفع مردم را بر مسائل شخصی ترجیح دهند به مدیریت استان کمک بزرگی برای ایجاد طرح‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی از مردم خواست در روند توسعه استان همراه شوند و افزود: آمادگی داریم به تمام مردمی که قصد سرمایه‌گذاری دارند مشاوره بدهیم و آنها را هدایت کنیم، همچنین این اطمینان را هم می‌دهیم که هر شخصی اقدام به سرمایه‌گذاری کرد کمک کنیم مجوزها را در اسرع وقت بگیرد.

دهقانی خطاب به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری که منابع مالی خرد دارند، گفت: این گونه افراد می‌توانند در قالب شرکت‌های تعاونی به تجمیع سرمایه‌های خُرد خود اقدام کنند. اکنون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری بانک کشاورزی در روستاهای استان در حال رونق بخشیدن به صنایع خُرد است که از این طریق هم می‌شود با استفاده از منابع مالی کم اقدام به سرمایه‌گذاری کرد. وی در ادامه به برنامه اقتصادی استان به‌منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد و گفت: علت مهاجرت روستاییان به شهرها نبود شغل یا ناپایداری شغل‌های موجود است. از این رو باید کانون‌های تولید را به سمت روستاها سوق دهیم و از این طریق به ماندگاری روستاییان کمک کنیم. اما در این ارتباط اساسی‌ترین اقدام جا انداختن فرهنگ کار و تولید در استان است. باید روستاییان را آموزش دهیم و از آنان در قالب تسهیلات بانکی حمایت کنیم تا انگیزه تولید داشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر باید به نقش روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشیم و اینکه آنها می‌توانند به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند و باید از روستاییان حمایت جدی به عمل آید. برای رسیدن به این اهداف باید طبق یک برنامه مدون نهادهای ذی‌ربط این کار را در قالب یک برنامه جامع پیش ببرند و برای همه روستاهای استان برنامه داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان با اشاره به مرزی بودن استان و حجم بالای مبادلات اقتصادی و به دنبال آن وجود پول‌های سرگردان گفت: دلیل وجود پول سرگردان در استان و اینکه با این پول‌ها سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد شاید این است که واحد اقتصادی بزرگ در کردستان نداریم که برای مردم الگو و تبلیغی برای سرمایه‌گذاری شود. تلاش دولت به این منظور ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی در استان است.

وی گفت: از اقداماتی که دولت در دو سال اخیر در این حوزه انجام داده بررسی مشکلات واحدهای تولیدی فعلی به‌منظور بهبود فضای کسب‌وکار است و برای این منظور کارگروه رفع موانع تولید در استان تشکیل شده که مشکلات واحدها را بررسی می‌کند که این موضوع باعث می‌شود فضای کسب‌وکار بهبود یابد. وی درباره حوزه محیط زیست در کنار مباحت توسعه‌ای و جذب سرمایه‌گذار نیز گفت: استانداردهای زیست محیطی در تمام طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری باید رعایت شود.

دهقانی افزود: اداره‌ها می‌توانند با رعایت خط قرمزهای قانونی و در قالب همان قوانین به دنبال راهکار باشند که واحد اقتصادی اگر به لحاظ محیط‌زیست در یک نقطه قابلیت اجرا ندارد گزینه‌های جایگزین را پیشنهاد دهند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی کردستان در گفت‌وگو با ایرنا یکی از اقدامات خوب دولت در کردستان را سرمایه‌گذاری مشارکتی با بخش خصوصی در جهت توسعه استان اعلام کرد و گفت: قبل از سفر رئیس‌جمهوری به استان جلسات متعددی با حضور مسوولان ارشد استان در تهران برگزار شد و مقرر شد چند شرکت دولتی و وابسته با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کردستان شراکتی سرمایه‌گذاری کنند که در حال تدارک مقدمات این سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.

وی افزود: تاکنون چند شرکت دولتی همچون ایدرو و ایمیدرو با این طرح موافقت کرده‌اند که با آوردن سهمی از سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی مشارکت کنند. وی در ادامه افزود: با دیدگاه توسعه گرایانه استاندار به‌عنوان رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و با مشارکت رو به رشد دستگاه‌های اجرایی در فرآیند سرمایه‌گذاری در آینده شاهد اقدامات ملموس‌تری در استان خواهیم بود. هرچند اعتقاد داریم سرمایه‌گذاری فرآیندی بلندمدت است و در سال‌های آینده نمود دارد اما در استان ما هم به تبعیت از سیاست دولت اطلاع‌رسانی در مورد طرح‌های سرمایه‌گذاری را زمانی انجام می‌دهیم که هم منابع مالی طرح‌ها تامین شده باشد و هم اینکه طرح‌ها یا در آستانه اجرا باشند یا اجرا شده باشد، در غیر این دو صورت هیچ طرحی را اعلام نخواهیم کرد.

وی در ارتباط با استخدامی‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز گفت: دولت برای این استخدامی‌ها ردیف بودجه در قانون بودجه کل کشور پیش‌بینی کرده و این موضوع به استان هم ابلاغ شده و دستگاه‌های اجرایی نگرانی تامین بودجه این افراد نباشند، بلکه باید فرآیند استخدام را کامل کنند.

دهقانی در ادامه درباره برنامه‌های استان برای مرزها گفت: سیاست کلی دولت افزایش صادرات غیرنفتی است و ایجاد مناطق آزاد تجاری نیز به این منظور است که در کردستان بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان مطرح است. وی گفت: دولت در صدد است در مناطق مرزی مراحل ورود سرمایه را تسهیل کند تا سرمایه شکل بگیرد و هدف از این اقدام بیشتر افزایش صادرات غیرنفتی است.