دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: پنجاه و سومین جلسه حلقه‌های مفقوده اقتصاد اتاق کرمانشاه برگزار شد.کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این جلسه با اشاره به رکود شدیدی که بر فضای اقتصادی کشور حاکم شده، این رکود را از زمان ملی شدن صنعت نفت تاکنون بی‌سابقه دانست.

وی ادامه داد: چون ابعاد این رکود گسترده بود خروج از آن هم بسیار سخت است و آینده آن مشخص نیست آن هم با این شرایط سخت دولت که ۴۸۰ هزار میلیارد طرح نیمه تمام دارد و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است. رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی چهار یا پنج ماهه سه پیشنهاد برای خروج از رکود به دولت داده شد، اظهار کرد: یکی از این پیشنهادها بسته خروج از رکود بود که بخشی از آنکه در خصوص خودرو بود، اجرا شد. وی اعلام کرد: در پیشنهاد دیگر مقرر شد ذخایر بانک‌ها از ۱۴ به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند که از محل آن ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیاردتومان پول آزاد می‌شود. عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: اقدام دیگر پیشنهاد واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی است.

وی در ادامه به وضعیت نقدینگی کشور اشاره و اظهار کرد: اکنون با کاهش درآمد نفتی مواجه هستیم و این شرایط فشار را به بخش مالیات و گمرک و در نهایت تولید کشور وارد می‌کند. کاشفی گفت: برای جبران این کمبود نقدینگی بهترین راه حذف بخشی از یارانه‌بگیران است، همچنین لازم است یک بار برای همیشه قیمت سوخت را با قیمت فوب خلیج‌فارس یکی کنیم.رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه به مشکلات اجرای بسته خروج از رکود اشاره کرد و گفت: این بسته اگرچه بسته خوبی بود و تنها راه حل مشکل کشور بود اما در اجرا با مشکل مواجه شد. وی اعلام کرد: در ارائه تسهیلات خودرو و سقفی که خودروسازان ارائه کرده بودند مشکلاتی ایجاد شده اما امیدواریم در نهایت بخشی از سود این طرح به قطعه‌سازان خودرو هم برسد.کاشفی تصریح کرد: در وام خرید کالا هم فقط ۲۱ کارخانه مشخص شده بود که مقرر شد تعداد کارخانه‌ها افزایش پیدا کند.

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال به بهبود شرایط اقتصادی کشور امیدواریم و پیش‌بینی می‌کنیم سال ۹۵ بهترین سال دولت یازدهم از نظر اقتصاد باشد.طهمورث الیاسی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه نیز با اشاره به رکود در کشور تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت برای خروج از این شرایط بسته خروج از رکود را تعریف کرد تا با تحریک تقاضا مشکل افزایش موجودی انبارهای واحدها را حل کند.وی ادامه داد: دولت بر حضور و مشارکت بخش خصوصی به‌ویژه در اجرای طرح‌های نیمه تمام که تکمیل آنها از عهده دولت خارج تاکید بسیار دارد.در ادامه بابک ترابی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمانشاه واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولت به بخش خصوصی را از مهم‌ترین اقداماتی دانست که باید انجام شود.عضو هیات رئیسه اتاق کرمانشاه تصریح کرد: راه دیگر این است که اجازه بدهیم نرخ تورم کمی بالا برود و در کشور گردش مالی ایجاد شود، زیرا ساز و کارهای انقباضی به رکود دامن می‌زند.علیرضا بیژندی، مشاور صنعتی اتاق کرمانشاه نیز در ادامه با اشاره به عمر دو ساله دولت اعلام کرد: در این مدت تنها کاری که برای خروج از رکود انجام شد برای خودروسازان بود و هنوز در بخش‌های دیگر لنگ می‌زنیم.

وی از رکود کنونی به عنوان غده چرکین سرطانی یاد کرد که دست زدن به آن فقط شرایط را بدتر می‌کند و تنها راه حل آن را تعامل بخش خصوصی و بخش حاکمیتی برای حل مشکل دانست. سیروس کوهستانی، مشاور اتاق در حوزه صنعت هم در ادامه این نشست گفت: مشکل ما این است که برنامه‌های اقتصادی کشور طی چند سال اخیر عمری کوتاه داشت و محدود به عمر دولت‌ها و مجلس‌ها بوده است و برای بخش‌های مختلف مانند نرخ ارز یا بازارهای پولی برنامه بلندمدت ندیدیم.وی چهار عامل مهم را زمینه‌ساز مشکلات اقتصادی کشور دانست و به سیستم نامناسب بانکی کشور به‌عنوان یکی از این عوامل اشاره کرد. کوهستانی افزود: بانک‌های ما به جای اینکه سیستم پولی باشند به بنگاه اقتصادی تبدیل شدند.وی در ادامه با بیان اینکه رکود موجود در کشور از سال ۸۲ کلید خورد، اظهار کرد: باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشید.مشاور اتاق با اشاره به اینکه مردم در چند سال اخیر ۶۰ تا ۷۰ درصد قدرت خرید خود را از دست دادند، ادامه داد: در این شرایط تحریک تقاضا و پرداخت وام فقط به صورت مقطعی مشکلات را حل می‌کند.

محمد ماهیدشتی، کارشناس بازار بورس نیز در ادامه این نشست توجه به سه بخش توریسم درمانی، قطعات خودرو و پتروشیمی را تنها راه خروج از رکود در کرمانشاه اعلام کرد.محمدباقر نجفی، مشاور اقتصادی اتاق هم در ادامه مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور را مدیریت کوتاه بخش دولتی و فرصت کم آن برای برنامه‌ریزی دانست. وی خواستار پررنگ شدن نقش بخش خصوصی برای جهت‌دهی به توسعه کشور شد و افزود: باید اقتصاد مردمی را هم جدی بگیریم. این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه ثبات بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی بیشتر شده، خواستار حضور پررنگ‌تر این بخش در تصمیم‌گیری‌ها شد.ناصر گلی دبیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق هم به شرایط رکود کشور اشاره کرد و خواستار برنامه‌ریزی و تعامل بخش دولتی و خصوصی برای حل آن شد.این جلسه در حالی به‌کار خود پایان داد که مباحثی در خصوص اقتصاد مقاومتی و مردمی و مدل‌های جدید کسب‌وکار در آن ارائه و به بحث گذاشته شد.