دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه وضع بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود به میانگین دراز مدت نزدیک است، گفت: اکنون ۲۴۷ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود موجود است. این سد چهار مترمکعب ورودی آب و سه متر مکعب خروجی آب دارد. مسعود میرمحمد صادقی با بیان اینکه باید مدیریت منابع آب جدی گرفته شود، افزود: بزرگ‌ترین طرح وزارت نیرو تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و سطحی است و لازم است سرمایه‌گذاران وارد این عرصه شوند. زیرا در بخش کنتورهای هوشمند با محدودیت مواجه هستیم و تولیدکنندگان این دستگاه به اندازه انگشتان دست هم نیستند.

وی به موضوع بارش‌ها در استان و سرشاخه‌های زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: آمارهایی که از میزان بارش‌ها اعلام می‌شود بارش‌های متوسط کشوری است و توزیع آن یکسان نیست. اصفهان سال گذشته به‌طور متوسط ۵۰ میلی‌متر بارش داشته است که این میزان در استان کافی نیست.مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه بارش‌ها در غرب استان وضعیت بهتری دارد، تصریح کرد: بارش در سرشاخه‌ها به میانگین بلندمدت نزدیک است و تاکنون ۴۶۰ میلی‌متر برف در این مناطق باریده است که تفاوت کمی با دیگر سال‌ها دارد. البته بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است، ولی از میانگین بلندمدت کمتر نیست. میرمحمد صادقی در خصوص آب جاری شده در زاینده‌رود و تداوم آن نیز گفت: هر میزان آبی که در رودخانه زاینده‌رود جاری می‌شود بر اساس مصوبه شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود است. وی تصریح کرد: آبی که اکنون در رودخانه زاینده‌رود جاری است تحت عنوان آب زیست محیطی جاری شده است و همواره با حدس بارندگی چنین آبی تخصیص داده می‌شود. رودخانه و تالاب در مجموع ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب نیاز دارند و فعلا آبی که در تالاب موجود است از سوی زهاب‌های کشاورزی تامین می‌شود.

میرمحمد صادقی با اشاره به وجود ۵۰ هزار حلقه چاه در حوضه زاینده‌رود، افزود: طبق برنامه باید حدود ۴۰۰ چاه غیرمجاز را پر می‌کردیم که از این مصوبه فراتر رفته و نزدیک به ۵۰۰ چاه را پر کرده‌ایم. این در حالی است که استاندار درخواست پر کردن ۷۰۰ چاه غیر مجاز را داشته است. وی با بیان اینکه بستن چاه و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز باید ادامه داشته باشد، افزود: وزارت نیرو یک برنامه پنج ساله برای چنین عملیاتی دارد به طوری که تاکنون ۸۰۰کنتور روی چاه‌ها نصب شده است و چهار هزار کنتور نیز باید تا پایان سال نصب شود.مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان یکی از مشکلات آبی در حوزه اصفهان و کشور را مدیریت استانی آب دانست و گفت: مدیریت یکپارچه یک مفهوم بین‌المللی است و به همین منظور مشاوران حوزه زاینده‌رود مدام در حال گشت‌زنی در بالادست و پایین‌دست رودخانه هستند و درصد زیر کشت و چگونگی زیر کشت رفتن محصولات را رصد می‌کنند و خوشبختانه میزان و چگونگی مصرف آب زاینده‌رود شفاف شده است.