زادروز مخترع بالگرد

گروه تاریخ و اقتصاد: ایگور سیکورسکی، مهندس و طراح هواپیما در ۲۵ ماه مه سال ۱۸۸۹ در شهر کی‌یف اوکراین چشم به جهان گشود. در تاریخ از او به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی و طراحی بالگرد و هواپیما یاد می‌شود. سیکورسکی در رشته مهندسی صنایع تحصیلات خود را به پایان رساند. در پی انقلاب اکتبر او در سال ۱۹۱۹ به همراه خانواده‌اش به کشور آمریکا مهاجرت کرد و بقیه عمر خود را در این کشور گذراند. سیکورسکی در دوران حیاتش بیش از ۸ نوع هواپیما و هلی‌کوپتر و چند نوع قایق سرعتی و قایق پرنده ساخت. او نخستین هواپیمای با بال ثابت دنیا را طراحی کرد و به پرواز در آورد و همچنین عامل اصلی توسعه و تکامل بالگرد (هلی‌کوپتر) و تولید انبوه آن شد.

این مهندس پیشگام همچنین موسس شرکت هوانوردی سیکورسکی بود که یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های بالگرد در دنیا به‌شمار می‌رود. رویای ماشین پرنده یعنی وسیله‌ای که بتوان با آن به هوا رفت، خیلی قدیمی بوده است. «لئوناردو داوینچی» در ۱۵۰۰سال بعد از میلاد، طرح‌هایی ریخته و نقشه‌هایی برای یک بالگرد غول‌آسا کشید؛ ولی هرگز سعی نکرد یکی از این بالگردهایی را که طرحش را ریخته بود بسازد؛ چون اصلا موتوری که با آن بتوان بالگرد را به حرکت درآورد؛ وجود نداشت. در عرض صد سال بعد تعدادی از مردم کم و بیش طرح‌هایی برای بالگرد عرضه کردند که البته بعضی از آنها در عین جالب بودن، زیاد عملی نبودند. بنابراین عملا فقط چند تایی از آنها پرواز داده شدند. اما هنوز هم، موتوری که سبک و با قدرت باشد ساخته نشده بود تا این که گونه‌ای از این موتورها در جنگ جهانی اول ساخته شد یعنی توانستند بالگردهایی بسازند که با یک سرنشین از زمین بلند شود.

او نخستین هواگرد بال ثابت چند موتوره را در سال ۱۹۱۳ و نخستین هواپیمای مسافربری را در سال ۱۹۱۴ طراحی کرد و به پرواز درآورد. سیکورسکی در سال ۱۹۲۳ شرکت هوانوردی سیکورسکی را تاسیس کرد که یکی از بزرگ‌ترین و بهترین و پیشرو شرکت‌های تولیدکننده بالگرد در قرن بیستم بوده است. در اواخر سال ۱۹۱۷، دو افسر نیروی هوایی مجارستان بالگردی ساختند که جای بالون‌های اکتشافی را بگیرد. این بالگرد پروازهای متعددی در ارتفاعات بالا انجام داد؛ ولی هرگز اجازه پرواز آزاد نداشت. مطالعه برای ساختن بالگرد، در خیلی از جاهای دنیا، همچنان ادامه داشت؛ ولی هیچ‌کدام از آنهایی که ساخته می‌شدند هنوز آن چیزی که مخترعان توقع داشتند، نبودند. سیکورسکی در سال ۱۹۳۹ نخستین بالگرد قابل استفاده را با نام «Vought-Sikorsky VS-۳۰۰» طراحی کرده و با اصلاح این طرح، بالگرد سیکورسکی R-۴ را ساخت که در سال ۱۹۴۲ اولین بالگردی شد که به تولید انبوه می‌رسید. ایگور در طول عمر خود دوبار ازدواج کرد که ثمره آن پنج فرزند بود. او علاوه بر تدریس در مدرسه به تدریس در دانشگاه رود ایلند نیز می‌پرداخت و در پروژه‌های مهندسی این دانشگاه فعالیت می‌کرد. سیکورسکی در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۷۲ در آمریکا درگذشت.

زادروز مخترع بالگرد

زادروز مخترع بالگرد