انتخابات سال 60

در سال ۱۳۶۰ انتخابات دومین دوره ریاست‌جمهوری در شرایطی برگزار می‌شد که بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری برکنار شده بود و انتخابات به صورت پیش از موعد اتفاق می‌افتاد و برای نخستین‌بار با تایید شورای نگهبان چهار نامزد برای کرسی ریاست‌جمهوری رقابت می‌کردند که در نهایت محمدعلی رجایی با پیروزی در این انتخابات به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شد.

روزنامه اطلاعات در شماره سوم مرداد ماه سال ۱۳۶۰خود گزارشی از این پیروزی می‌آورد و در ضمن آن به مسائل گوناگونی از جمله حضور هموطنان مسیحی در انتخابات اشاره دارد و می‌نویسد: «هموطنان مسیحی نیز در انتخابات تعیین ریاست‌جمهوری و ۴ نماینده مجلس شرکت فعال داشتند. گزارش خبرگزاری پارس از محلات مسیحی‌نشین تهران حاکی است که هموطنان در کمال آزادی به مساجد و حوزه‌های اخذ رای مراجعه و آرای خود را به صندوق ریختند.» ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در این رای‌گیری شرکت داشتند. اطلاعات در گزارش خود به این امر نیز اشاره می‌کند: «ایرانیان خارج از کشور نیز روز گذشته به صورت چشمگیری به پای صندوق‌های رای رفتند و آرای خود را به صندوق‌ها ریختند. انتخابات در امارات عربی متحده با ۸ حوزه رای‌گیری در ابوظبی، دبی، شارجه، راس‌الخیمه، العین، فجیره، عجمان و ام‌القوین برگزار شد.

همچنین ایرانیان مقیم کویت نیز از نخستین ساعات بامداد دیروز در صف‌های طولانی به پای صندوق‌های رای رفتند. ایرانیان مقیم پاکستان نیز مانند سایر هموطنان خارج از کشور رای خود را در شهرهای لاهور، کراچی، کویته و پیشاور به صندوق‌ها ریختند. انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن با استقبال پرشور برادران و خواهران مسلمان و متعهد ایرانی که از نقاط مختلف آمریکا برای رای دادن به دفتر آمده بودند مواجه شد. براساس گزارش‌های رسیده از آمریکا دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن ترتیبی اتخاذ کرده بود که این انتخابات در سایر شهرها و حداقل در ۵ نقطه دیگر آمریکا انجام گیرد... دانشجویان و ایرانیان مقیم شهر دهلی نو نیز ضمن دادن رای در دهلی نو آمادگی و بیداری خویش را در مقابله با توطئه ضدانقلاب و ابرقدرت‌ها و پاسداری از خون شهیدان اعلام داشتند. انتخابات در شهر دهلی نو با آرامش و نظم کامل پایان یافت و نتایج آرا برای انتخاب ریاست‌جمهوری در این شهر به شرح زیر اعلام شد:

محمدعلی رجایی ۲۵۷ رای، عباس شیبانی ۴۵ رای، علی‌اکبر پرورش ۱۶ رای، حبیب‌الله عسگراولادی ۱۲ رای و ۵۸ رای نیز سفید به صندوق ریخته شده بود.» در ادامه این گزارش به اطلاعیه‌ای که آیت‌الله مهدوی کنی وزیر کشور در قدردانی از حضور مردم صادر کرده بود اشاره می‌کند و آخرین خبرهای مربوط به انتخابات را از قول او نقل می‌کند. این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات مجلس برگزار شد که ابتدا آرای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری شمارش شد و پس از اعلام نتایج آن شمارش آرای مجلس نیز آغاز شده بود که تا زمان انتشار روزنامه حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، خانم مریم بهروزی و سعید امانی بیشترین آرا را به‌دست آورده بودند.