منجمان د‌‌‌‌ربار صفوی

ﺩ‌ﺭ ﺩ‌ﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﺍﻭﻫﺎﻡ ﻭ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﻓﻘﻂ ﺧﺎﺹ ﻋﺎﻣﻪ ﻣﺮﺩ‌ﻡ ﻧﺒﻮﺩ‌، ﺑﻠﮑﻪ ﺷﯿﻮﻉ ﺁﻥ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﭘﺎﺩ‌ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻣﺒﺘﻼ ﮐﺮﺩ‌ﻩ ﺑﻮﺩ‌. ﺑﺮﺧﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺩ‌ﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﺑﻪ ﺳﺘﺎﺭﻩﺷﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﻃﻼﻉ ﺍﺯ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺍﻓﻼﮎ ﮐﻪ ازسوی ﻣﻨﺠﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﺧﺘﺮﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﺎﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ، ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻬﻢ ﺑﻮﺩ‌ ﻭ ﺻﺤﺖ ﺩ‌ﺍﺷﺖ، ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽﺩ‌ﺍﺩ‌ﻧﺪ. ﺑﯽﺷﮏ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ‌ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ‌ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺧﺮﺍﻓﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻧﺠﻮﻡ ﻭ هیات ﻭ ﺍﺧﺘﺮﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﻓﺰﻭﺩ‌ﻩ ﺷﺪ، ﺭﯾﺸﻪ ﺩ‌ﺭ ﺍﺩ‌ﻭﺍﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩ‌ﺍﺭﺩ‌. ﺩ‌ﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻭ ﻣﻐﻮﻻﻥ، ﺑﻪ ﻧﺠﻮﻡ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﻩﺷﻨﺎﺳﯽ ـ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﮐﻮﺍﮐﺐ ﺍﺳﺖ ـ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﻣﯽﺷﺪ. تاﺳﯿﺲ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﺭﺻﺪﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﺩ‌ﺭ ﺟﺎﯼ ﺟﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ برای ﮐﺸﻒ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎﺕ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺳﯿﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﻩﻫﺎ ﻭ تاﺛﯿﺮﺍﺕ آنها ﺑﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﺪ ﻭ ﻣﺮﮒ ﺗﺎ ﺷﻔﺎ ﻭ ﺩ‌ﺭﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻭ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺻﻠﺢ، ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺩ‌ﺍﺭﺩ‌.

ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺩ‌ﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻧﯽ ﭼﻮﻥ ﺍﺑﻮﺭﯾﺤﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ، ﺧﻮﺍﺟﻪ ﻧﺼﯿﺮﺍﻟﺪﯾﻦﻃﻮﺳﯽ ﻭ ﻏﯿﺎﺙ‌ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺍﺭﺯﻧﺪﻩ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻧﺠﻮﻡ کرد‌‌‌ند‌‌‌، ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯼ ﺟﺎﺩ‌ﻭﮔﺮﯼ ﻭ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ﻋﻠﻢ ﻧﺠﻮﻡ ﻭ ﺍﻓﻼﮎ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﺁﻥ ﻏﺎﻟﺐ ﺷﺪ ﻭ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﭘﻮﭺ ﻭ ﺑﯽﭘﺎﯾﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺳﻮﺥ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ‌. ‏«ﮊﺍﻥ ﺑﺎﺗﯿﺴﺖ ﺗﺎﻭﺭﻧﯿﻪ» ﮐﻪ ﺩ‌ﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩ‌ﻩ ﺑﻮﺩ‌، ﺩ‌ﺭ ﺳﻔﺮﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ‌ با اشاره ﺑﻪ ﺍﻫﻤﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ منجمان ﻣﯽﺩ‌ﺍﺩ‌ﻧﺪ، ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ: ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺑﻪ ﺩ‌ﺍﻧﺴﺘﻦ ﻭﻗﺎﯾﻊ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻘﯿﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻨﺠﻤﯿﻦ ﺭﺍ ﻣﺮﺩ‌ﻣﺎﻧﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﯽﺩ‌ﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ آنها ﺩ‌ﺭ ﮐﻠﯿﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺸﻮﺭﺕ می‌کنند‌‌‌. ﺷﺎﻩ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﻨﺠﻢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩ‌ﺍﺭﺩ‌ ﮐﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺳﻌﺪ ﻭ ﻧﺤﺲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ. ﺩ‌ﺭ ﺳﺎﻝ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﺜﯿﺮﯼ ﺗﻘﻮﯾﻢ ﺩ‌ﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺗﻘﻮﯾﻢ‌ها ﺷﺎﻣﻞ ﻃﻮﻝ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﮐﻮﺍﮐﺐ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﭘﺮ ﺍﺯ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺟﻨﮓ ﻭ ﻧﺎﺧﻮﺷﯽ ﻭ ﻗﺤﻄﯽ ﻭ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺧﺖ ﻧﻮ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ، ...، ﺣﺠﺎﻣﺖ ﮐﺮﺩ‌ﻥ، ﻣﺴﻬﻞ ﺧﻮﺭﺩ‌ﻥ، ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ کرد‌‌‌ن ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ آنها است. ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻘﻮﯾﻢﻫﺎ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩ‌ﯼ ﻣﯽﺩ‌ﻫﻨﺪ ﻭ ﻫﺮﮐﺲ ﺗﻘﻮﯾﻤﯽ ﺩ‌ﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﺧﻮﺩ‌ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺍﺩ‌ﺍﺭﻩ می‌کند‌‌‌. ‏(ﺳﻔﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺎﻭﺭﻧﯿﻪ، ﺹ ۶۱۵)

ﻭﯾﻠﯿﺎﻡ ﻓﻮﺭ ﻫﻠﻨﺪﯼ ﻧﯿﺰ ﺩ‌ﺭ ﯾﺎﺩ‌ﺩ‌ﺍﺷﺖﻫﺎﯼ ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺑﭽﻪﻫﺎﯼ ﺳﺎﻟﻨﺎﻣﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ‌ﻩ ﺍﺳﺖ. ‏(ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺳﻔﺮﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﻫﻠﻨﺪ، ﺹ ۱۰۶) ﺩ‌ﺭ ﺍﯾﻦ ﺩ‌ﻭﺭﻩ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ‌ﺍﺕ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺟﺴﺎﻡ ﺳﻤﺎﻭﯼ، ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻮﻫﻮﻡ ﺑﻮﺩ‌ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ‌ﺍﺕ ﺩ‌ﺭ ﺑﯿﻦ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﯽﺷﻤﺎﺭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪ. ﺍﻓﺘﺎﺩ‌ﻥ ﺳﺘﺎﺭﻩﻫﺎ،ﺧﺴﻮﻑ، ﮐﺴﻮﻑ، ﻋﺒﻮﺭ ﺷﻬﺎﺏ ﻭ ﺍﻣﻮﺭﯼ ﺩ‌ﯾﮕﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ‌ ﺩ‌ﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩ‌ﻧﺪ: ﺍﻭﻟﯿﻨﺸﺎﻥ ﺩ‌ﺭﺳﺖ ﺭﻭﯼ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩ‌ﺭ ﺩ‌ﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﺍﻭﻫﺎﻡ ﻭ ﺧﺮﺍﻓﺎﺗﯽ ﺍﯾﻦ ﭼﻨﯿﻨﯽ ﻓﻘﻂ ﺧﺎﺹ ﻋﺎﻣﻪ ﻣﺮﺩ‌ﻡ ﻧﺒﻮﺩ‌، ﺑﻠﮑﻪ ﺷﯿﻮﻉ ﺁﻥ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﭘﺎﺩ‌ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻣﺒﺘﻼ ﮐﺮﺩ‌ﻩ ﺑﻮﺩ‌. ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺷﺎﻩ ﻋﺒﺎﺱ ﭘﺎﺩ‌ﺷﺎﻫﯽ ﺑﺎ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻭ ﺩ‌ﺭﺍﯾﺖ ﺑﻮﺩ‌، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﻫﺎﻡ ﺗﻬﯽ ﻧﺒﻮﺩ‌. ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻗﺎﺳﻢ ﺑﻦ ﻣﻈﻔﺮ، ﻣوﻟﻒ ‏«ﺗﻨﺒﯿﻬﺎﺕ ﺍﻟﻤﻨﺠﻤﯿﻦ‏»، ﻣﻨﺠﻢﺑﺎﺷﯽ ﺷﺎﻩ ﻋﺒﺎﺱ، ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺍﺟﺴﺎﻡ ﺳﻤﺎﻭﯼ ﺧﻄﺮﯼ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﭘﺎﺩ‌ﺷﺎﻩ ﺷﺪ، ﺷﺎﻩ ﻋﺒﺎﺱ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺩ‌ﯾﺪ ﺣﺴﺐ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﺯ تخت ﻭ ﺗﺎﺝ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﺍﺳﺘﻌﻔﺎ ﺩ‌ﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﻮﺭﺥ ﯾﻮﺳﻒ ﻧﺎﻡ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻧﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺷﺎﻫﯽ ﮐﺮﺩ‌ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ ﻭ براساﺱ ﺳﺎﻋﺖ ﺳﻌﺪ ﻣﻌﯿﻦ ﺷﺪﻩ ﻣﺠﺪﺩ‌ﺍ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻧﺸﺴﺖ. ‏(ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻧﮕﺎﺭﺳﺘﺎﻥ، ﺹ۳۸۰- ۳۷۹)

ﺷﺎﺭﺩ‌ﻥ ﻧﯿﺰ ﺩ‌ﺭ ﺳﯿﺎﺣﺖﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ‌ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ: ‏«ﺍﮐﺜﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﻮﺩ‌ﮐﯽ ﮐﻪ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺩ‌ﺍﯾﻪ ﺧﻮﺩ‌ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﻨﺠﻤﺎﻥ ﻭ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﺎﻥﺗﻌﻠﻖ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﺎﺭﻕ‌ﺍﻟﻌﺎﺩ‌ﻩ‌ﺍﯼ ﺩ‌ﺍﺭﻧﺪ.» ﺍﻭ ﺩ‌ﺭﺧﺼﻮﺹ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﻣﻨﺠﻤﺎﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ‏«ﻓﯽﺍﻟﻤﺜﻞ، ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺩ‌ﺭ ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ است، ﻣﻨﺠﻤﺎﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩ‌ﺭ ﺩ‌ﻝ ﺷﺐ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﻭﺍﺩ‌ﺍﺭ کنند‌‌‌ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻭﺍﺩ‌ﺍﺭ ﺑﻪ ﺍﻗﺎﻣﺘﺶ ﮐﻨﻨﺪ، ﺩ‌ﺭﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﻠﯽ ﺑﻪ ﺗﻮﻗﻒ ﻧﺪﺍﺭﺩ‌. ﺍﺧﺘﺮﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﭘﺎﺩ‌ﺷﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﻪ ﺩ‌ﻭﺭ ﺷﻬﺮ ﺑﮕﺮﺩ‌ﺍﻧﻨﺪ یا ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩ‌ﺭﺍﺯﯼ ﺑﺮﮔﺮﺩ‌ﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺻﺪ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺷﺎﻕ ﺩ‌ﯾﮕﺮ ﻭﺍﺩ‌ﺍﺭﺵ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺍﺯ ﻧﺤﻮﺳﺖ ﻧﺠﺎﺕ ﯾﺎﺑﺪ.» ﺩ‌ﺭ ﺍﯾﻦ ﺩ‌ﻭﺭﻩ، منجمان ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩ‌ﺭ ﺩ‌ﺭﺑﺎﺭ ﺷﺎﻫﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ‌ﻧﺪ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﺘﺎﺭﻩﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ترﺍﺯ ﺍﻭﻝ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩ‌ﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺷﺨﺺ ﺷﺎﻩ ﺑﻮﺩ‌ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﻧﺪﺭﻭﻥ ﺷﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﮐﻠﯽ ﻣﺴﺘﺜﻨﺎ ﺑﻮﺩ‌. ﻣﻨﺠﻢ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﺪﺍﻡ ﺩ‌ﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻧﺠﻮﻣﯽ ﻭ ﻗﻮﻩ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺧﻮﯾﺶ، ﺍﯾﺎﻡ ﻭ ﻟﺤﺎﻅ ﺳﻌﺪ ﻭ ﻧﺤﺲ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽﮐﺮﺩ‌. ﺍﺳﻄﺮﻻﺏ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻣﻨﺠمان ﺩ‌ﺭ ﮐﻤﺮﺑﻨﺪ آنها ﻭ ﺩ‌ﺭ ﯾﮏ ﻗﺎﺏ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﻤﯿﺰ ﻭ ﻇﺮﯾﻒ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮐﻒ ﺩ‌ﺳﺖ بزرگ‌تر ﻧﺒﻮﺩ‌، ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ‌. ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﺎﺩ‌ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺩ‌ﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﯼ ﺷﺎﻩ ﻋﺒﺎﺱ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺩ‌ﺍﺷﺘﻦ ﻣﻨﺠﻢ ﺩ‌ﺭ ﺩ‌ﺭﺑﺎﺭ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩ‌ﯼ ﻣﯽﺩ‌‌ﺍﺩ‌ ﻭ ﺗﻌﺪﺍﺩ‌ ﻣﻨﺠﻤﺎن د‌‌‌ربار او ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ‌ ﺑﻮﺩ‌.