تاتانگ، اسطوره سرمایه‌گذاری در فیلیپین

 هنری سای گفته است «موفقیت نصیب کسانی می‌شود که رویاهای بزرگ دارند، برای رسیدن به اهدافشان سرسختانه تلاش می‌کنند و در میان چالش‌ها مصمم و خوش‌بین هستند.»  سای در سال۱۹۲۴ در خانواده‌ای تهی‌دست در شیامن چین به دنیا آمد؛ اما هنگامی که درگذشت مجموعه‌ای بزرگ را از خود به جای گذاشت که معیشت ده‌ها هزار فیلیپینی و چینی وابسته به آن است. مردم فیلیپن او را «تاتانگ» نام نهاده‌اند که به معنی پدر است. سای در سن ۱۲سالگی، سفری دریایی را آغاز کرد تا به پدرش در فیلیپین بپیوندد. تصورش این بود که در کنار پدرش مشغول به کار می‌شود و مخارج خانواده‌اش در چین را تامین می‌کند. در جریان جنگ جهانی دوم، فروشگاه پدرش سوخت و از بین رفت. پدرش پس از جنگ به چین بازگشت، اما تاتانگ، ماندن را انتخاب کرد و در خرابه‌های مانیل به کار ادامه داد. مغازه‌ای اجاره کرد و به فروش کفش و چکمه پرداخت.

در سال۱۹۴۹ با اخذ یک میلیون پزو (واحد پول فیلیپین) از بانک چین (China Bank) به کسب‌وکار خویش رونق بخشید. آرزوی تاتانگ این بود که فروشگاه کوچکش را به یک تجارت بزرگ تبدیل کند. پس تصمیم گرفت تا هر کاری که می‌تواند برای تحقق آن انجام دهد. نگرش خلاق و آینده‌نگری خوش‌بینانه به او چنان توانی بخشیده بود که می‌توانست در بدترین اوضاع، فرصتی مناسب برای جهش در روند کار خویش بیابد. با چنین رویکردی نخستین فروشگاه بزرگ خود را درست پس از اعلام حکومت نظامی در کیاپو افتتاح کرد؛ منطقه‌ای در مانیل که یکی از جزایر فیلیپین محسوب می‌شود. سپس در سال۱۹۸۵به دنبال حمله تروریستی به نینوی آکوینو (رهبر مخالفان حکومت فیلیپین) در یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌های تاریخ سیاسی و اقتصادی آن کشور، یک مرکز خرید بزرگ را با عنوان SM City در مانیل راه‌اندازی کرد. این فروشگاه به زودی مورد توجه قرار گرفت و درآمدی کلان نصیب تاتانگ کرد. او در سال۱۹۹۱ SM Megamall را تاسیس کرد که مجموعه‌ای شامل فروشگاه، سینما و سالن‌های ورزشی بود. کسب‌وکار تاتانگ چنان رونقی یافت که حتی بحران آسیایی سال۱۹۹۷ نیز مانع رشد آن نشد. او با گسترش سریع مراکز خرید در شهرهای فیلیپین توانست زنجیره‌ای متشکل و هدفمند تشکیل دهد و سرانجام در سال۲۰۰۶ مجموعه عظیم SM Mall of Asia را تاسیس کرد. این کارآفرین بزرگ در چندین حوزه خرده‌فروشی، بانکداری، هتل‌داری و املاک سرمایه‌گذاری کرد. در دسامبر۲۰۱۸، شرکت SM دارای ۷۲مرکز خرید در مجموعه جزایر فیلیپین و هفت مرکز خرید بزرگ در چین بود. تاتانگ علاوه برموفقیت تجاری، به‌دلیل فعالیت های بشردوستانه‌اش نیز شناخته شده است.  او در سال۱۹۸۳

بنیاد SM را با هدف کمک به اقشار تهی‌دست فیلیپین راه اندازی کرد و به جامعه کمک کرد. این بنیاد ضمنا حامی دانشجویانی بود که ناتوان از پرداخت شهریه بودند. تاتانگ گفته بود چیزی به نام موفقیت یک‌شبه یا پول آسان وجود ندارد. او از دوران کودکی به یک روش ساده پایبند بود؛ اینکه هیچ چیز به دست نمی‌آید مگر با کار سرسختانه.

ترجمه از سایت: sm mall online

10 copy