روز مقاومت دزفول

گروه تاریخ و اقتصاد: با آغاز جنگ ایران و عراق، دزفول یکی از شهرهایی بود که بیش از ۱۶۰ بار به آن یورش موشکی شد. دزفول به عنوان شهری که جزو اهداف اصلی حملات موشکی عراق بود شناخته شده است. در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ هواپیماهای عراقی در نخستین روز جنگ به شیوه نیروی هوایی ارتش اسرائیل در جنگ شش‌روزه به پایگاه‌های نیروی هوایی ایران یورش بردند. پایگاه چهارم شکاری دزفول (پایگاه وحدتی) یکی از این پایگاه‌ها بود.
پس از آن نیروهای عراقی بارها به شهرهای دزفول و اندیمشک با بمب و موشک یورش بردند. دزفول در جنگ هشت ساله 2600 کشته داد. پس از جنگ به پاس پایداری مردم دزفول، این شهر، شهر نمونه نامیده شد. همچنین روز ۴ خرداد به نام روز مقاومت دزفول در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.


شهری از سپیده‌دم تاریخ
بر پایه اسناد و مدارک تاریخی، دزفول از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان به شمار می‌رود و از دید تاریخ و فرهنگ ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. بر پایه گفته‌های کاوشگران باختری در سده‌های گذشته، کسانی مانند والتر هینتس آلمانی، آوان پایتخت نخستین امپراتوری پهناور کشور عیلام در دزفول کنونی جای داشته‌است. تپه‌های باستانی چغامیش با دیرینه‌ای نزدیک به ۴۰۰۰ سال پیش از زایش مسیح که به گفته باستان‌شناسان، گنجینه ارزشمندی از دانستنی‌های سودمند پیرامون رخدادهای زمان باستان از هزاره هفتم پیش از میلاد تا شکوفایی تمدن شوش را در بر دارند نیز در دزفول جای دارد. از این تپه‌های باستانی آثار ارزشمندی چون نخستین سند دریانوردی جهان، لوح‌های تکامل موسیقی و مهرهای استوانه‌ای چند هزار ساله کشف شده که تمامی این آثار در موزه ملی ایران و موزه شرق‌شناسی شیکاگو نگهداری می‌شوند.
بانو هلن کانتر، یکی از دست‌اندرکاران گروه کاوشگری و باستان‌شناسی این گستره، در هنگام یک سخنرانی در تهران پیرامون کاوش‌های انجام گرفته در تپه چغامیش از دزفول به نام «شهری از سپیده دم تاریخ» یاد کرده‌است.
تاریخ شهر «دزفول» را خاورشناسان ازآن هنگام که این شهر پایتخت عیلامیان ـ حدود 2600پیش از میلاد ـ بود و «اوان» خوانده می‌شد، نزدیک به پنج هزار سال برآورد کرده‌اند. در نوشته‌های باستانی پس از توفان نوح، از شهری به نام «اوان» نام برده شده است. این شهر، پایتخت تمدن «عیلام» و سرآمد شهرهای مشرق زمین بوده است. کاوشگران غربی نیم قرن اخیر، ازجمله والتر هینتس آلمانی، در کتاب خود تحت عنوان «دنیای گمشده عیلام» که به فارسی ترجمه شده، می‌نویسد:
«ممکن است اوان در جایی که امروز دزفول قرار دارد، بوده باشد.» پس از مطالعات و تحقیقات فراوان تصریح کرده‌اند که «اَوان» همان دزفول کنونی است. در این صورت، «دزفول» فعلی یا «اوان» پنج هزارسال پیش را باید نخستین پایتخت امپراتوری گسترده کشور «عیلام» دانست.
طراح و پیشگام ساخت اولین هلی‌کوپتر
ایگور ایوانوویچ سیکورسکی، متولد ۲۵ مه ۱۸۸۹ در کی‌یف، امپراتوری روسیه، از پیشگامان صنعت هوانوردی و طراح بالگرد و هواپیما بود. سیکورسکی در خانواده‌ای از قومیت روسی و لهستانی و مذهب ارتدوکس در شهر کی‌یف واقع در امپراتوری روسیه به دنیا آمده و در سال ۱۹۱۹ به آمریکا مهاجرت کرده و بقیه عمر خود را در این کشور گذراند. او نخستین هواگرد بال‌ثابت چندموتوره را در سال ۱۹۱۳ و نخستین هواپیمای مسافربری را در سال ۱۹۱۴ طراحی کرده و به پرواز درآورد. سیکورسکی در سال ۱۹۲۳ شرکت هوانوردی سیکورسکی را تاسیس کرد که همواره یکی از بزرگ‌ترین و بهترین شرکت‌های تولیدکننده بال‌گرد بوده است. سیکورسکی در سال ۱۹۳۹ نخستین هلی‌کوپتر قابل استفاده را با نام ووت-سیکورسکی وی‌اس-۳۰۰ طراحی کرده و با اصلاح طرح خود بالگرد سیکورسکی ار-۴ را ساخت که در سال ۱۹۴۲ اولین هلی‌کوپتری شد که به تولید انبوه می‌رسید.


تعهد به تامین هزینه‌های ریالی اشغالگران!
در این روز درسال ۱۹۴۲ (۱۳۲۱ خورشیدی) دولت وقت ایران متعهد شد که هزینه‌های ریالی متفقین (اشغالگران) در ایران را تامین کند و در ازای هر ۱۳ تومان (۱۳۰ قران) بعدا یک پوند انگلیسی دریافت دارد. دولت ایران با چاپ اسکناس این هزینه‌ها را تامین کرد که باعث تورم پول در کشور شد و قیمت‌ها را چند برابر بالا برد.


تاسیس اتحادیه آفریقا

کیهانی زاده: ۲۵ مه ۱۹۶۳ و در نشست آدیس آبابا، سازمان وحدت آفریقا به عنوان صدای واحد آفریقاییان و با هدف زدودن آخرین آثار استعمار از این قاره، نزدیک ساختن نظرات آفریقاییان پیرامون مسائل جهانی و تصمیم‌گیری‌های مربوط (عملا ایجاد یک بلوک سیاسی)، تامین همکاری‌های اقتصادی و توسعه تجارت، نظارت بر رعایت حقوق بشر در این قاره، بالابردن استاندارد زندگی مردم و آموزش و پرورش، استفاده بهینه از منابع طبیعی و نیروی انسانی قاره و رفع اختلافات مرزی که میراث دوران استعمار بوده و آنها را ترسیم خطوط مرزی در اطاق‌های در بسته در اروپا بدون توجه به واقعیت‌های قومی و محلی به وجود آورده بود، تاسیس شد. این سازمان در نهم جولای ۲۰۰۲ تبدیل به اتحادیه آفریقا (AU) همانند اتحادیه اروپا و با همان هدف‌ها شده است. این اتحادیه که قرار است از سال ۲۰۲۸ دارای پول واحد آفریقایی به نام «افرو» شود از نظر وسعت و جمعیت بزرگ‌تر از اتحادیه اروپا است. اعضای این اتحادیه جمعا ۲۹ میلیون کیلومتر مربع وسعت و یک میلیارد تن جمعیت دارند. تاکنون عضویت چهار کشور در این اتحادیه به حالت تعلیق درآمده است. دو تعلیق به دلیل وقوع کودتا، یک تعلیق به سبب ادامه تبعیض میان شهروندان و تعلیق دیگر (کشور اریتره) به خاطر حمایت از تروریسم. سران اتحادیه آفریقا در فواصل معین گرد هم می‌آیند و به حل مسائل می‌پردازند.