اختراع «ماوس» برای کامپیوتر

هفدهم نوامبر سال ۱۹۷۰، دکتر داگلاس انگلبارت «ماوس» را برای کامپیوتر اختراع کرد و این اختراع خود را که باعث تسهیل کار با کامپیوتر شده است به ثبت رساند. این پیشگام علم رایانه، تحولات بسیاری در این حوزه به ارمغان آورد که همگی به آسان‌تر کردن کار با رایانه کمک کرد. یکی از اختراعات مهم و ماندگار این مخترع آمریکایی ماوس کامپیوتر بود.

آغاز فعالیت‌ حرفه‌ای داگلاس انگلبارت به یک بعدازظهر زمستانی در سال ۱۹۶۸ بازمی‌گردد که وی برای نخستین بار در برابر جمع یکی از ایده‌های خود را معرفی کرد. واکنش‌ها به سخنرانی ‌او و ارائه ایده‌اش به اندازه‌ای مثبت بود که بعدها از آن به‌عنوان «مادر همه اجراها» یاد شد.

در این سخنرانی داگلاس انگلبارت یک شیء جعبه‌مانند را به حاضران معرفی کرد که نام «تعیین‌کننده موقعیت ایکس وای» را بر آن نهاده و درحقیقت همان وسیله‌ای بود که امروزه به نام ماوس شناخته می‌شود. هرچند آن ایده، انقلابی در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد؛ اما سال‌ها طول کشید که ماوس در معرض دید و استفاده عموم مردم قرار گیرد. او همچنین در بخشی از سخنانش به ایده راه‌اندازی اینترنت و نخستین کنفرانس‌های ویدئویی نیز اشاره کرد.

انگلبارت هرگز از راه اختراع ماوس پولدار نشد. مرکز تحقیقاتی استنفورد پس از ثبت اختراع وی، پروانه ساخت آن را در ازای ۴۰ هزار دلار به کمپانی اپل فروخت. این کمپانی نیز در سال ۱۹۸۳ نخستین ماوس تجاری را همراه با رایانه شخصی خود، «اپل لیزا»، به بازار عرضه کرد.

وی به هنگام معرفی ماوس، ابزاری که به کمک آن می‌توان از بیرون رایانه به محتوای درون آن به‌راحتی دسترسی یافت- در آن زمان نسبت به دستکاری اطلاعات ابراز نگرانی کرده بود.

این دانشمند الکترونیک نروژی تبار آمریکایی در سال ۱۹۲۵ در ایالت اورگون به دنیا آمده است.

از دانشگاه کالیفرنیا در شهر «برکلی» دکترای الکترونیک گرفته است و از سال ۱۹۵۵ در لابراتوار دانشگاه استنفورد به کار پژوهش در زمینه کامپیوتینگ و اینفورمیشن سیستم پرداخته و «هایپر تکست لینکینگ»، «تکس ادیتینگ»، «آنلاین ژورنال»، «ریل تایم اینتراکشن» و «تله کنفرانس» ازجمله دستاوردهای تیم او هستند که باعث انقلاب در ادیت کردن مطالب، قراردادن آنها در سایت و تکمیل کار با شبکه شبکه‌ها (اینترنت) شده است. ایده‌هایی که سال ۱۹۸۶ در کنفرانسی در سانفرانسیسکو ارائه داد و همانجا خطاب به حاضرین گفت: «ما یک دستگاه اشاره‌گر به‌نام موشواره (ماوس)، یک صفحه کلید استاندارد و یک مجموعه کلید مخصوص داریم.»

انگلبارت در پاسخ به فردی که دلیل انتخاب نام ماوس را پرسیده بود، گفت: «من نمی‌دانم چرا اسم آن را ماوس گذاشتیم. بعضی موقع‌ها از این بابت پوزش می‌خواهم. از ابتدا با این اسم شروع شد و ما هیچ وقت تغییرش ندادیم.»

او در جریان یک مصاحبه در سال ۲۰۰۵ عنوان کرد که دو دهه گذشته از زندگی خود را به عنوان یک شکست می‌بیند، زیرا او تا به حال موفق نشده تا کمک مالی برای تحقیقاتش جمع‌آوری کند یا «موجب ترغیب کسی برای مذاکره» شود.