زمان‌سنج - ۵ آذر ۹۳

گروه تاریخ و اقتصاد: ۲۵ نوامبر سالروز تولد آندره کارنگی (Andrew Carnegie) از صنعتگران بزرگ قرن نوزدهم و بنیان‌گذار شرکت فولاد «کارنگی» است. او در اسکاتلند به دنیا آمد، در جوانی به آمریکا رفت و در آنجا زمینه‌ساز شکل‌گیری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادسازی جهان شد. نام کارنگی در فهرست ثروتمندترین مردان تاریخ قرار دارد با ۷۵میلیارد دلار ثروت خالص! او بیشتر ثروت خود را صرف تاسیس موسسات سودمند همگانی مانند کتاب‌خانه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها (همانند دانشگاه کارنگی ملون) کرد. وی در مدت عمر خود ۳۰۰۰ کتابخانه عمومی (همانند کتابخانه مرکزی سیاتل) راه‌اندازی و قریب ۳۵۰ میلیون دلار صرف ساخت بناهای عمومی همچون تالار موسیقی و حمایت از برنامه‌های فرهنگی کرد. کارنگی از نخستین صنعتگرانی است که موضوع مسوولیت اجتماعی کارآفرینان را مطرح کرده است. کتاب «انجیل ثروت» او که در سال ۱۸۹۹ منتشر شد، دربرگیرنده دو اصل مهم است:

۱- اصل خیرخواهی

۲- اصل قیمومیت

از نظر کارنگی، افراد خوشبخت و ثروتمند در جامعه باید به افراد کم‌اقبال‌تر نظیر بیکاران، عقب‌افتادگان، بیماران و کهنسالان مدد برسانند. او گفته مشهوری دارد که زبانزد فعالان اجتماعی است:

«مردی که ثروتمند بمیرد، بی‌آبرو مرده‌است. اندوخته‌های مالی‌تان را هرگز به بازماندگان‌تان نسپارید، چون روی پای خویش نخواهند توانست ایستاد. به هیات و بنیاد نیز وامگذارید، چون عاقبت برخلاف خواسته‌هایتان عمل خواهند کرد. ثروت‌تان را خودتان وقف کنید، نه به‌عنوان بخشش و صدقه، بلکه به‌عنوان هدیه به موسسات عمومی که در خدمت بشریت می‌کوشند.»