سوم مرداد در گذر تاریخ

۱۳۲۰ ش: طبق اسنادی که در دهه ۱۹۷۰ انتشار یافت، سفیر وقت ایران در مسکو در چنین روزی در مرداد ۱۳۲۰(یک ماه پیش از حمله نظامی لندن و مسکو به ایران) درباره اولتیماتوم مورخ ۲۸ تیرماه سال ۱۳۲۰ خورشیدی دولتین انگلستان و شوروی یک گزارش شفاهی توسط پیکی ویژه به تهران فرستاده و در آن خبر داده بود دولت شوروی که به دلیل پیشروی سریع آلمان در خاک آن کشور به دولت انگلستان احساس نیاز می‌کند به خواست این دولت، اولتیماتوم مشترک را امضا کرده و اولتیماتوم اخراج آلمانی‌ها از ایران یک بهانه است. انگلستان می‌خواهد به ایران لشکر بکشد و از شوروی خواسته است که کمک کند؛ زیرا گمان می‌کند که میان سران ایران و آلمان قول و قرار‌هایی برای تصرف مشترک خاورمیانه گذاشته شده است.

۱۳۲۸ ش: رادیو آمریکا اعلام کرد: رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد در مجموع ۲۲۰ میلیون دلار کمک نظامی در اختیار ایران‌، ترکیه و کره‌جنوبی قرار دهد.

۱۳۵۳ ش: یادداشت تفاهم برای تولید موشک‌های دوربرد در ایران، بین موسسه ناسا و سازمان انرژی اتمی به امضا رسید.

۱۷۰۱ م: شهر دیترویت، مرکز صنایع خودروسازی آمریکا و یازدهمین شهر پرجمعیت این کشور توسط یک سروان فرانسوی به نام «آنتوان دو کادیلاک» بنا نهاده شد که نخست یک اردوگاه نظامی فرانسوی بود که بعدا یک ایستگاه مبادله کالا هم به آن اضافه شد. دو قرن بعد هنری فورد کارخانه اتومبیل‌سازی خود را در خیابان «ماک» شهر دیترویت تاسیس کرد که بعدا برادران داج (دوج) کارخانه خودروسازی دیگری در آنجا ساختند و آن‌گاه لوئیس شورلت کارخانه شورولت (جنرال موتورز امروز) را در آن شهر بنا نهاد.

۱۸۰۴م: ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۰۴ آمریکای فرانسه، شامل ایالات مرکزی از شمال تا جنوب (ازایلی نوی تا نیوارلئان) را به دولت واشنگتن فروخت. پس از گذشت دو قرن از آن زمان، هنوز بسیاری از مردم لوئیزیانای آمریکا فرهنگ فرانسوی خود را از دست نداده‌اند. اسامی بسیاری از شهرهای نیمه مرکزی ایالات متحده نیز فرانسوی بوده که تغییر نیافته است.

۱۹۶۲ م: ماهواره مخابراتی تل استار برای نخستین بار در تاریخ، پخش برنامه‌های تلویزیونی را جهانی ساخت.