گروه تاریخ و اقتصاد: رابرت بوش (Robert Bosch) مخترع و صنعتگر آلمانی و بنیان‌گذار کمپانی بزرگ (Robert Bosch GmbH) در ۲۳ سپتامبر ۱۸۶۱ در روستای آلبک واقع در جنوب آلمان و شمال شرقی شهر اولم به دنیا آمد. او یازدهمین فرزند از دوازده فرزند خانواده بود.

بوش از سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۶ در اولم به دبیرستان رفت و سپس دوره کارآموزی مهندسی ابزار دقیق را به اتمام رساند. در هفت سال بعدی او در شرکت‌های مختلفی در آلمان، ایالات‌متحده (ادیسون) و بریتانیا (زیمنس) مشغول به کار شد.
در سن ۲۵ سالگی کارگاه مهندسی ماشین‌آلات سبک و مهندسی برق خود را به همراه دو نفر دیگر بنا کرد. خدماتی که در کارگاه او ارائه می‌شد، عبارت بود از: تعمیر دستگاه‌های تلفن، لوازم عکاسی، دستگاه‌های ماشین تحریر و ماشین‌آلات دیگر.
این شرکت در سال 1902 اختراع شمع ماشین بوش را به ثبت رساند و در مدت زمان نسبتا‌ کوتاهی، کارگاه مبدل به شرکت بین‌المللی موفقی شد. اساس توسعه و گسترش آن با وجود سادگی بر اختراعات ابتکاری همانند احتراق مغناطیسی برای موتورهای درون سوز بنا شده بود.





در سال 1909 نخستین محصولات خارجی بوش در‌ ایالات‌متحده آمریکا عرضه شد. شرکت بوش در سال 1913 اولین تولید‌کننده ماشین با سیستم برقی کامل بود. ماشین اصلاح، در سال 1928 به‌عنوان اولین ابزارآلات برقی بوش وارد بازار شد.
مدیریت شرکت بوش با چشم‌انداز رشد و توسعه درازمدت همراه با سودآوری برای مشتریان، سهامداران و همکاران، بر‌این عقیده استوار بود که اولین و مناسب‌ترین انتخاب بر مبنای نیاز بازار مشخص می‌شود.
بوش که در سال 1933 با یخچال خود طلایه‌دار خط تولید وسایل خانگی جدید بود، اولین دریل برقی را در سال 1932 و اره عمودبر را در سال 1946 وارد بازار کرد. ‌این اختراعات پایه و اساس طیف گسترده‌ای از ابزارها و لوازم برای انواع کاربردهای ماشینی را فراهم ساخت؛ در حالی که راه‌حل‌هایی کامل و جامع برای صنعت، تجارت و بازار لوازم خانگی و نیمه صنعتی ‌ایجاد کرد.





مسوولیت جمعی، فعالیت‌های بهداشتی و ‌ایجاد درک و تفاهم بین‌المللی بخشی از فلسفه رابرت بوش بوده است، سنتی که بعدها موسسه خیریه رابرت بوش مسوولیت آن را برعهده گرفت. در سال 1936 بیمارستان رابرت بوش به‌عنوان یک سازمان خیریه افتتاح شد.





در سال ۱۹۵۲ لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی و نیمه صنعتی و لوازم هیدرولیک بر طیف محصولات اضافه شد و عایق‌های حفاظتی به منظور فراهم‌سازی حداکثر ‌ایمنی برای کاربر یا مصرف‌کننده معرفی شد.
دو سال بعد، مقدمات ارائه محصولات بوش در مکان‌های جدیدی در استرالیا، برزیل و هندوستان فراهم شده و در سال 1965 لوازم آشپزخانه بوش برای فروش فوق‌العاده گذاشته شد و در سال بعد طیف ابزارهای برقی به بازار لوازم خانگی و نیمه‌صنعتی راه پیدا کرد.




شرکت بوش از جمله شرکت‌هایی بود که به مفهوم مسوولیت اجتماعی پرداخت. از همان ابتدا، بوش به‌طور ویژه‌ای علاقه داشت کارکنانش آموزش حرفه‌ای ببینند. او که از مسوولیت‌های اجتماعی‌اش به‌عنوان یک کارآفرین آگاه بود، یکی از اولین کارفرمایان در آلمان بود که در سال ۱۹۰۶ روز کاری هشت ساعته را مطرح کرد و در ادامه تسهیلات رفاهی دیگری نیز برای کارگران فراهم آورد. اهدای یک میلیون مارک آلمان به دانشگاه فنی اشتوتگارت در سال ۱۹۱۰ آغاز فعالیت‌های بشردوستانه بوش بود. استقلال فکری، سنت‌های خانوادگی، توجه به مسائل اجتماعی روز ریشه‌های بشردوستی روبرت بوش را شکل دادند.

چه در اداره شرکت خود و چه در زمینه وقف‌ها و دیگر فعالیت‌های عمومی‌اش، روبرت بوش همیشه به دنبال بهبود شرایط زندگی مردم بود. او می‌خواست در شکل‌دادن به جامعه نقشی بازی کند. هدف روبرت بوش حمایت از نهادها و سازمان‌هایی بود که از نظر او برای عملی کردن ایده‌هایش مناسب بودند. بوش هیچ هدف یا برنامه استراتژیکی را دنبال نمی‌کرد و ترجیح می‌داد دیگران را وادار کند تا از توانایی‌های خودشان بهره ببرند و خود به چالش‌های زمان پاسخ دهند. به جای جایگزین کردن دیگران، او ترجیح می‌داد الهام‌بخش آنان باشد تا خودشان وارد عمل شوند.

روبرت بوش در ۱۲ مارس ۱۹۴۲ در گذشت و در شهر اشتوتگارت به خاک سپرده شد.