افتتاح نخستین کارخانه ریسندگی در قزوین

اولین کارخانه ریسندگی که به همت حاج رحیم آقای قزوینی در قزوین دایر شده بود، در ۲۷ مهرماه ۱۳۰۸ش. افتتاح شد. قزوین از دیرباز جایگاه معتبری در صنعت داشته است.

می‌توان گفت قدیمی‌ترین سندی که به این نکته اشاره کرده، گزارشی از سرجان ملکم در سال ۱۸۰۰ م. درباره وضع تولیدات صنعتی ایران، ازجمله قزوین است. وی در این گزارش آورده است:

«کالاهای تولیدی ایران که مورد نیاز تمام نواحی امپراتوری است، عبارتند از: انواع مختلف ابریشم، پارچه‌های پنبه‌ای ضخیم، پارچه‌های کمرنگ و پررنگ، قالی، نمد، پارچه‌های پنبه‌ای، شال کرمان، پارچه‌های زری و ...، شمشیر و سایر سلاح‌های نظامی، زین و ساز و برگ اسب، چرم، آلات‌شیشه‌ای، پوست و بره، وسایل آهنی، اجناس طلایی و نقره کاری و مینا‌کاری.»

سرجان ملکم در همین گزارش، قزوین را یکی از مراکز تولید کالاهای بازرگانی و صنعتی ایران ذکر کرده است و تاکید می‌کند که «خوشبختی قزوین در موقعیت آن خوابیده که بازار تمام تجارت سواحل دریای خزر است». با این وصف مشخص می‌شود که صنعت قزوین در گذشته‌ای نه چندان دور در مقایسه با دیگر شهرهای ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. در این میان موقعیت جغرافیایی این شهر به‌عنوان شاهراه ارتباطی و پل دسترسی مناطق شمالی، شمال‌غربی و غرب کشور به مرکز کشور است و بازار گسترده داد و ستد و تجارت، اهمیت آن را دو چندان کرده است.