مرگ سازنده اولین هواپیمای موتوردار جهان

ارویل رایت، مبتکر آمریکایى و یکی از سازندگان اولین هواپیمای موتوردار جهان در شانزدهم نوامبر ۱۸۷۱م در ایالت اوهایو در آمریکا به دنیا آمد. ارویل چهار سال از برادرش ویلبر کوچک‏تر بود. آنها فرزندان کشیشی بودند که به سبب تنگ‏دستی نمی‏توانست وسیله تحصیل آنان را فراهم آورد، از این‌رو این دو برادر که به کارهای فنی و ساختمان موتورها و ماشین‏ها علاقه‏مند بودند یک کارگاه دوچرخه‌سازی تأسیس کردند. زمانی که ارویل رایت، هفت ساله بود، شخصی یک اسباب‌سازی به شکل بالگرد به وی داد که پس از کوک کردن، کمی به هوا می‏رفت.

این بازیچه چنان ارویل را شیفته خود ساخت که بر آن شد خود، بالگرد بزرگ‏تری بسازد. ارویل می‏پنداشت اگر بتواند بالگرد بزرگی بسازد خواهد توانست با آن پرواز کند. علاقه روز افزون او به پرواز باعث شد که هر روز بادبادکی درست کند و آن را به پرواز درآورد. از این‌رو به زودی به ساختن بادبادک‏های جعبه‏ای که می‏توانستند بسیار بالا بروند، توفیق یافت. ارویل پس از آنکه از جریان ساخت بالن‏های پرنده در آلمان مطلع شد، با کمک برادرش ویلبر، هواپیمای بی‏موتور کوچکی ساخت و آن را به پرواز درآورد، ولی آنان پس از چندی متوجه شدند که با این وسیله کسی قادر به پرواز نخواهد بود چراکه این هواپیما فقط تابع جریان باد است، از این‌رو به تکمیل بادبادک جعبه‏ای خود پرداختند. تکمیل این بادبادک باعث ساخت هواپیمای بی‏موتور دیگری شد که تا حدودی قابل کنترل بود.

برادران رایت در سال ۱۸۹۹م با این هواپیما پرواز کردند. با این حال از تلاش دست برنداشتند و بالاخره پس از زحمات فراوان، روی هواپیمای خود موتور نصب کردند. سرانجام در روز هفدهم دسامبر ۱۹۰۳م آرزوی دیرینه آنان تحقق یافت و اولین هواپیمای موتوردار جهان به مدت ۵۹ ثانیه در آسمان پرواز کرد. پس از این پرواز، برادران رایت شهرتی فراگیر یافتند، با این حال باز هم برای تکمیل اختراع خود تلاش کردند تا اینکه در پروازهای بعد، موفق به ثبت رکورد پرواز ۵۶ دقیقه در آسمان شدند. هر چند ویلبر رایت در سال ۱۹۱۲م درگذشت ولی ارویل مدت‏ها بعد از او دنباله اختراع بزرگ خود را گرفت و در تکمیل بیشتر آن کوشید و جهان را با دنیای هواپیما آشنا کرد. ارویل رایت پس از ده‏ها سال تلاش خستگی‏ناپذیر سرانجام در ۱۷ دسامبر ۱۹۴۸م، درستْ ۴۵ سال پس از آزمایش موفقیت‏آمیز اولین پرواز هواپیمای موتوردار جهان، در اوج شهرت و افتخار در ۷۷ سالگی درگذشت. ساخت هواپیماهای غول‌پیکر و سریع امروزی و جابه‌جایی فوری بار و مسافر در اقصی نقاط عالم، مرهون تلاش‏های فراوان برادران رایت است.