ایسنا - هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران هزینه ارائه خدمات به کارگزاران را در سه بخش تصویب کرد.

این سه بخش شامل حق عضویت، حق دسترسی به ایستگاه معاملاتی و اجاره ایستگاه معاملاتی است که براساس مقررات موجود و سقف‌های تعیین شده سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شده است.
متن کامل مصوبه به این شرح است:
۱ـ حق عضویت سالانه شرکت‌های کارگزاری در بورس مبلغ ۱۰۰میلیون ریال تعیین شد.
2ـ با توجه به ماده 11 آیین نامه اعطای مجوز و فعالیت کارگزار در قالب شخصیت حقوقی مصوب شانزدهم آذر 1384، شورای‌عالی بورس درباره الزام کارگزاران به ایجاد و نگهداری 2 شعبه در استان‌های غیر از تهران، حداکثر حق دسترسی هر شرکت کارگزاری به سیستم معاملات (صرفنظر ازتعداد ایستگاه‌ها) سالانه مبلغ 500میلیون ریال خواهد بود که به صورت ثابت و متغیر با توجه به این موارد دریافت می‌‌شود:
۱ـ۲ مبلغ ثابت حق دسترسی کارگزارانی که در تالار حافظ ایستگاه معاملاتی دارند، سالانه ۱۲۰میلیون ریال است و بابت ایستگاه‌های معاملاتی خارج از تهران مبلغ ثابت دیگری دریافت نخواهد شد.
2ـ2 مبلغ ثابت حق دسترسی کارگزارانی که در هر دو تالار حافظ و سعدی ایستگاه معاملاتی دارند، سالانه 180میلیون ریال است و بابت ایستگاه‌های معاملاتی خارج از تهران مبلغ ثابت دیگری دریافت نخواهد شد.
۳ـ۲ مبلغ ثابت حق دسترسی کارگزارانی که در تالار حافظ ایستگاه معاملاتی ندارند، سالانه ۲۵میلیون ریال است.
4ـ2 از کارمزد معاملات سهام کارگزاران به میزان 5درصد تا سقف 500میلیون ریال مذکور در صدر بند 2 وصول خواهد شد.
۵ـ۲ کارگزارانی که خارج از تهران و در شهرهای مورد نظر شرکت بورس اوراق بهادار اقدام به ایجاد و اداره تالار اختصاصی کنند، سقف حق دسترسی موضوع بند ۲ این مصوبه در مورد ایشان به ۳۰۰میلیون ریال کاهش می‌یابد و در صورتی که در این تالارهای اختصاصی به سایر کارگزاران نیز ایستگاه معاملاتی داده شود، به ازای هر کارگزاری مبلغ ۱۰۰میلیون ریال از سقف حق دسترسی گفته شده کاسته خواهد شد.
3ـ اجاره سالانه هر ایستگاه معاملاتی در تالارهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، کرج و تبریز مبلغ 25میلیون ریال تعیین شد و به منظور تشویق کارگزاران به توسعه شعب در سایر شهرها (غیر از هفت تالار فوق)، از ایستگاه‌های معاملاتی آنها در سایر شهرها در سال 1386 اجاره‌ای اخذ نخواهد شد. در هر صورت، سقف اجاره سالانه دریافتی از هر شرکت کارگزاری بابت تمام ایستگاه‌های معاملاتی مبلغ 100میلیون ریال است.
۴ـ کارگزاران تا پایان تیر امسال فرصت دارند تا درباره تعیین ترکیب ایستگاه‌ها و شعب خود اقدام و مراتب را به طور مکتوب به شرکت
بورس اوراق بهادار تهران اعلام کنند. از کارگزارانی که ایستگاه‌های معاملاتی خود را پس از ابلاغ این مصوبه متوقف می‌کنند، بابت اجاره و حق دسترسی ثابت ماه‌های خرداد و تیر مبلغی وصول نخواهد شد.
۵ـ واگذاری ایستگاه‌های معاملاتی جدید منوط به امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری سیستم معاملات به تشخیص شرکت بورس است.
6ـ حق عضویت، اجاره و حق دسترسی ماهانه در نخستین روز معاملاتی پس از دهم هر ماه بر اساس صورت‌حساب شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام خواهد شد. کارگزاران موظف به واریز وجه به حساب اعلام شده شرکت بورس، در مدت پنج روز هستند.
۷ـ با توجه به بند ۵ پنجاه و سومین صورتجلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ۲۳ اردیبهشت ۸۶ ، تاریخ اجرای این مصوبه از یکم خرداد ۸۶ است.