خبرگزاری مهر: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستورالعمل و شرایط ورود شرکت‌های خارجی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به بازار ایران را با هدف محفوظ ماندن سهم بازار بومی محصولات فناوری اطلاعات، تدوین می‌کند.شروط حضور شرکت‌های خارجی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران با لغو تحریم‌ها، از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات در حال تدوین است تا شرکت‌های خارجی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که تمایل به ورود به بازار ایران را دارند براساس ضوابط و قوانین مشخص در این بازار فعالیت کنند.

در این آیین‌نامه، شرکت‌های خارجی که قرار است در داخل ایران نمایندگی داشته باشند باید ملاحظات و قوانین کشور را رعایت کنند. براساس شروط درنظر گرفته شده برای فعالیت شرکت‌های خارجی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در ایران، راه‌اندازی مراکز آموزشی و انتقال دانش فنی و نیز تامین نیروی انسانی متخصص از جمله نیروهای بومی مدنظر است. شرکت‌های خارجی خدمات‌دهنده حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار باید تحت شرایطی در کشور فعال شوند که بازار فعلی محصولات بومی از دست نرود، چرا که بسیاری از شرکت‌های ایرانی در شرایط تحریم موفق شدند محصولات بومی طراحی و راه‌اندازی کنند. به همین دلیل وزارت ارتباطات قصد دارد در شرایط جدید که شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با ارائه خدمات وارد بازار ایران می‌شوند، سهم بازار بومی محفوظ باقی بماند و شرکت‌های داخلی هم بتوانند در این کسب و کار بیش از پیش فعال شوند.

در این آیین‌نامه، ضوابط داخلی برای تامین‌کنندگان تجهیزات، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و صنعت داخلی و نیروی انسانی بومی پس از تحریم، دیده شده است. همچنین طبق آیین‌نامه در حال تدوین، سرویس‌دهندگان مراکز توزیع محتوا (CDN ) نیز با رعایت ملاحظات و موازین کشور می‌توانند فعالیت کنند و سرویس‌هایشان را در داخل کشور به کاربران داخلی ارائه دهند. هم اکنون تمامی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات از جمله سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت، پیشنهادهای خود را برای تدوین این شرایط و ضوابط اعلام کرده‌اند که این آیین‌نامه از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات در حال جمع‌بندی و نهایی شدن است.