دنیای اقتصاد: با نفوذ تکنولوژی و هوشمند شدن ابزارها و امکانات مختلف، حالا زندگی شهری با سرعت به سمت هوشمند شدن پیش می‌رود. به این ترتیب است که رشد ابزارهای هوشمند، مقدمه‌ای برای ایجاد شهرهای هوشمند شده است. آخرین بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که ساختمان‌های تجاری هوشمند به تدریج در شهرهای مختلف سر بر می‌آورند.

موسسه تحقیقاتی گارتنر اخیرا بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ حدود ۶/ ۱ میلیارد دستگاه ابزار هوشمند در شهرهای هوشمند به‌کار برده خواهند شد که این تعداد در مقایسه با سال ۲۰۱۵ رشد سالانه ۳۹درصدی خواهد داشت. «بتینا تراتز ریان» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه گارتنر در این زمینه می‌گوید: «تا سال ۲۰۱۷ ساختمان‌های تجاری هوشمند بیشترین استفاده از اینترنت اشیا را خواهند داشت، البته آنها بعد از خانه‌های هوشمندی قرار می‌گیرند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۸ تعداد ابزارهای هوشمند به‌کار رفته در آنها به بیش از یک میلیارد دستگاه برسد.»با این اوصاف بنگاه‌های معاملات املاک تجاری سود بسیار خوبی از خرید و فروش ساختمان‌های تجاری هوشمند خواهند برد. اینترنت اشیا شمایی متحد از اشیا و امکانات مختلف را برای مدیریت بهتر فراهم می‌آورد و خدمات پیشرفته و به‌روزی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ وب‌کم‌ها، دوربین‌های امنیتی تجاری و همچنین چراغ‌های LED هوشمند رشد بسیار خوبی خواهند داشت و سهم ۲۴ درصدی از بازار اینترنت اشیا برای شهرهای هوشمند را در اختیار می‌گیرند. استفاده از اینترنت اشیا در ساختمان‌های تجاری به سرعت در سال‌های آینده رشد می‌کند و انتظار می‌رود با چنین روند رشدی تا سال ۲۰۱۸ تعداد ابزارهای هوشمند به‌کار رفته در ساختمان‌های تجاری هوشمند به بیش از یک میلیارد دستگاه برسد. به‌عنوان مثال، پیش‌بینی می‌شود تمام ساختمان‌های تجاری بخش عمومی در انگلستان در سال ۲۰۱۶ به تجهیزات اینترنت اشیا مجهز شوند.

در حال حاضر در خانه‌های هوشمند کاربردهای مصرفی اینترنت اشیا بیشتر با تلویزیون‌های هوشمند، ست‌تاپ باکس‌های هوشمند، لامپ‌های هوشمند و دیگر ابزارهای مختلف اتوماسیون خانگی مانند ترموستات‌های هوشمند، سیستم‌های امنیت خانگی هوشمند و لوازم خانگی هوشمند در میان کاربران مختلف شناخته می‌شوند. کارشناسان معتقدند که لوازم خانگی هوشمند بیشترین میزان رشد در بخش خانه‌های هوشمند را دارند و این به معنای آن است که تا سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری در بخش خانه‌های هوشمند بر سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌های تجاری هوشمند غلبه کرده و از آن پیشی می‌گیرد.با این اوصاف انتظار می‌رود خانه‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶ سهم ۲۱ درصدی از کل بازار اینترنت اشیا برای شهرهای هوشمند را به خودشان اختصاص بدهند. در واقع رشد چشمگیر میزان تقاضا در بخش خانه‌های هوشمند روند رشد آینده آن را هم تضمین می‌کند. از طرفی تغییرات آب و هوایی و نجات محیط زیست از آلاینده‌های صنعتی در زندگی مدرن امروزی، یکی از مهم‌ترین مسائلی هستند که تقاضا و به دنبال آن رشد بازار اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند و به‌خصوص خانه‌های هوشمند را تضمین می‌کنند.

اینترنت اشیا، شهرها را هوشمند می‌کند