گروه بنگاه‌ها: اتحادیه سراسری شرکت‌های فنی و مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی، نمایشگاه «ایران امن» را ششم تا نهم مردادماه سال‌جاری برگزار می‌کند. به گزارش روابط عمومی‌اتاق ایران، مسعود شنتیایی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های فنی و مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی در رابطه با ابعاد برگزاری نمایشگاه ایران امن، تشریح کرد: در سال جدید با شرایط متفاوت از منظر اقتصادی مواجه هستیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اساسنامه اتحادیه مذکور و وظایفی که بر دوش آن گذاشته شده است، گفت: اتحادیه باید نسبت به توسعه بازار اقدام کند که یکی از پارامترهای توسعه بازار، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است. وی ادامه داد: ورود بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش حفاظت و امنیت، سابقه دیرینه‌ای ندارد و به ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر مربوط می‌شود. در ابتدا نیروی انتظامی ‌و بخش‌های دولتی از این مورد استقبال کردند و متناسب با آن شاهد برگزاری نمایشگاهی با همین مضمون از سوی نیروی انتظامی ‌بودیم که البته به صورت سالانه برگزار می‌شد. براساس اظهارات شنتیایی، ۷۰ تا ۸۰ درصد این نمایشگاه به بخش‌های دولتی و انتظامی ‌مربوط می‌شد و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد آن به بخش خصوصی تعلق داشت. این درحالی است که با ورود هیات‌های اقتصادی به کشور که تا کنون بالغ بر ۱۴۰ هیات طی ۷ تا ۸ ماه گذشته به ایران سفر کرده‌اند، ضرورت دارد، بخش خصوصی فعال شده و برگزاری نمایشگاه‌ها را برعهده بگیرد.

وی افزود: در تمام دنیا بخش خصوصی در حوزه برگزاری نمایشگاه موفق‌تر از دولت عمل کرده و از سوی دیگر شرکت‌های فعال دنیا در پی آن هستند که تولیدات خود را در قالب نمایشگاه عرضه کنند. این فعال اقتصادی یادآور شد: در ابتدای این امر، سیستم‌های امنیتی به چند کار مشخص و ساده محدود می‌شد، اما امروز با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در کشور و ایجاد زیرشاخه‌های تخصصی، روند کار تغییر کرده و نیازها افزایش یافته است. در گذشته به‌دلیل پایین بودن تیراژ مصرف در این صنعت، توقعات کمتری هم در سطح جامعه وجود داشت، ولی امروز دیگر نمی‌توان با همان سیاست‌های قبلی حرکت کرد؛ بنابراین بخش تولید فعال شده و امروز بخشی از نیازهای کشور توسط تولیدات داخلی برآورده می‌شود. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های فنی و مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی، درمورد تعرفه‌های وارداتی مربوط به این صنعت نیز توجه به سه شاخص از سوی مسوولان را لازم دانست؛ ازجمله اینکه تولید مورد حمایت قرار گیرد، تعرفه‌های تجاری در حدی بالا برود که قاچاق تشویق نشود و چون این تجهیزات مورد نیاز واقعی همه صنایع است، تعرفه‌ها نباید بهای تمام شده کالا را تاحدی بالا ببرند که استفاده از آنها به صرفه نباشد.