ابزارهای پوشیدنی هوشمند مفیدتر می‌شوند

دنیای اقتصاد: ابزارهای پوشیدنی هوشمند در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند. با این حال اما بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد بسیاری از کاربران ابزارهای پوشیدنی این محصولات را به‌دلیل آنکه چندان کاربردی و ضروری نیستند، بعد از مدتی کنار می‌گذارند. بررسی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد نرخ کنار گذاشتن ساعت‌های هوشمند ۲۹ درصد است و این رقم برای دستبندهای تناسب اندام به ۳۰درصد می‌رسد. «آنجلا مک‌اینتیر» در این مورد می‌گوید: «کنار گذاشتن این ابزارهای پوشیدنی یک مشکل جدی برای صنعت این محصولات است. نرخ کنار گذاشتن این محصولات بسیار بالاست و این موضوع نشان می‌دهد که باید صنعت ابزارهای پوشیدنی اهداف و کاربردهای این محصولات را باز تعریف کرده و در طراحی آنها تجدیدنظر کند.»

تحقیقات گارتنر در زمینه تکنولوژی‌های شخصی در سال ۲۰۱۶ از بیش از ۹ هزار و ۵۰۰شرکت‌کننده از استرالیا، انگلستان و آمریکا، رفتار این افراد برای خرید محصولاتی مانند ساعت‌های هوشمند، دستبندهای تناسب اندام و عینک‌های واقعیت مجازی را به دقت بررسی می‌کند. این تحقیقات نشان می‌دهد که خرید ساعت‌های هوشمند هنوز هم بیشتر در میان کاربران تازه‌کار و نه چندان حرفه‌ای انجام می‌شود که ۱۰ درصد این شرکت‌کنندگان را در بر می‌گیرد. دستبندهای تناسب اندام یا سلامتی با ۱۹ درصد در شرایط بهتری قرار دارند. با این حال اما تنها ۸ درصد از این شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که به استفاده و خرید عینک‌های واقعیت مجازی علاقه دارند.

این تحقیقات ثابت می‌کنند که مردم معمولا ساعت‌های هوشمند و دستبندهای تناسب اندام را برای استفاده خودشان می‌خرند و در مقابل ۳۴ درصد از خریداران دستبندهای تناسب اندام و ۲۶ درصد از خریداران ساعت‌های هوشمند آنها را به‌عنوان هدیه می‌خرند. مک‌اینتیر در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر ادامه رشد خرید دستبندهای تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند بیشتر به خاطر تقاضای مصرف‌کنندگان اصلی است. بزرگ‌ترین مانع برای تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند و دستبندهای تناسب اندام این است خریداران این محصولات بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسند که این محصولات چندان هم ضروری و مفید نیستند.» شرکت‌کنندگان در این بررسی اعلام کرده‌اند که دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند قیمت نسبتا بالایی داشته و در مقابل کارآیی زیادی ندارند. کارشناسان موسسه گارتنر معتقدند که تولیدکنندگان دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند هنوز نتوانسته‌اند امکانات و قابلیت‌های مفید و ضروری را به این دستگاه‌ها بیفزایند تا آنها هم مانند موبایل‌های هوشمند به همراه همیشگی کاربرانشان تبدیل شوند. از طرفی بعضی از فعالان بازار می‌گویند که طراحی این محصولات چندان برای خریداران جذاب نیست و تولیدکنندگان باید برای غلبه بر این نقاط ضعف برنامه‌ریزی جدی بکنند.

ساعت‌های هوشمند جذاب برای تازه‌کارها

بررسی‌های گارتنر نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا با ۱۲ درصد کاربران، بیشترین میزان استفاده از ساعت‌های هوشمند را دارد، درحالی‌که سهم انگلستان و استرالیا به ترتیب ۹ و ۷ درصد است. این آمارها نشان از رشد نسبی نسبت به سال ۲۰۱۵ دارد. استفاده از ساعت‌های هوشمند به وضوح در میان افراد ۴۴ساله و جوان‌تر بالاست و رواج دارد. بیش از نیمی از مردمی که از یک ساعت هوشمند استفاده می‌کنند، آن را هر روز با خود همراه دارند. در مقابل ۳۳ درصد از این کاربران ممکن است تنها چند روز در هفته ساعت‌های هوشمندشان را همراه با خود ببرند.

دستبندهای تناسب اندام در مرحله اولیه پذیرش

تحقیقات موسسه گارتنر نشان می‌دهد که آمریکا از نظر میزان استفاده از دستبندهای تناسب اندام با ۲۳ درصد در جایگاه اول است و بعد از آن به ترتیب استرالیا و انگلستان با ۱۹ و ۱۵ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. تحلیلگران گارتنر معتقدند که به‌طور کلی استفاده از دستبندهای تناسب اندام یا سلامتی نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است. به گفته ۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این بررسی، دستبندهای تناسب اندام دستگاه‌های غیرجذاب هستند که نمی‌توانند چندان نظر خریداران را به خودشان جلب کنند. آنها معتقدند که طراحی این محصولات نه جذاب است و نه مطابق با مد روز. شاید به همین دلیل هم بعضی‌های فکر می‌کنند که طراحی دستبندهای تناسب اندام از سوی شرکت‌های فعال در عرصه مد منطقی و بهتر باشد.