نگرانی از تشدید حملات باج افزار واناکرای

خبرگزاری فارس: با آغاز دور دوم حملات باج افزار WannaCry و آلوده شدن رایانه‌های بیشتری در کشورهای مختلف جهان، نگرانی‌ها در این زمینه تشدید شده است. کاخ سفید دستور داده نشستی اضطراری با هدف مقابله با این تهدید برگزار شود. نکته اصلی این است که WannaCry بر مبنای اطلاعاتی طراحی شده که از آژانس امنیت ملی آمریکا به دنیای مجازی نشت کرده است. این اطلاعات مربوط به نحوه سوءاستفاده آژانس مذکور از آسیب‌پذیری‌های سیستم عامل ویندوز برای سرقت اطلاعات شخصی کاربران است.

متخصصان امور رایانه‌ای می‌گویند هنوز ابعاد و شدت این حملات به درستی مشخص نشده و احتمال تشدید حملات یاد شده این بار در کشورهای آسیایی وجود دارد. WannaCry بر مبنای ابزار هکری مورد استفاده آژانس امنیت ملی آمریکا طراحی شده است. ماهیت و اطلاعات مربوط به این ابزار از سوی گروه هکری دیگری به نام شادو بروکرز در فضای مجازی افشا شد. مایکروسافت برای حل این مشکل، وصله‌های امنیتی را برای تمامی نسخه‌های ویندوز و حتی ویندوز بازنشسته ایکس پی عرضه کرد. اما به نظر می‌رسد این کار کمی دیر انجام شده است. بر اساس تازه‌ترین آمار موجود تا به حال حدود ۲۰۰ هزار رایانه در ۱۵۰ کشور مختلف جهان به باج‌افزار WannaCry آلوده شده‌اند. هکرها برای رمزگشایی از اطلاعاتی که با این باج‌افزار رمزگذاری می‌شود بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار باج طلب می‌کنند. بدافزار WannaCry باعث اختلال در شبکه‌های رایانه‌ای بیمارستان‌ها و لغو عمل‌های جراحی و...، کارخانه‌ها، شرکت‌های تجاری، چند مجموعه اتومبیل‌سازی مانند نیسان و رنو، از کار افتادن دستگاه‌های خودپرداز بانکی و... شده است.

۲۰۰ هزار قربانی در ۱۵۰ کشور

همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس یوروپل گفت حمله سایبری روز جمعه با ویروس WannaCrypt بالغ بر ۲۰۰ هزار قربانی در حداقل ۱۵۰ کشور جهان داشته و این نگرانی وجود دارد که با آغار هفته کاری در این کشورها تعداد قربانی‌ها از این هم بیشتر شود. راب وین رایت، رئیس یوروپل در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: گسترش جهانی این ویروس بی‌سابقه بوده و آخرین آمار نشان داده بالغ بر ۲۰۰ هزار قربانی در دست کم ۱۵۰ کشور داشته است. بسیاری از این قربانیان اصناف و شرکت‌های بزرگ بوده‌اند. او اظهار کرد: در حال حاضر ما با یک تهدید در حال تشدید روبه‌رو هستیم. تعداد قربانی‌ها در حال افزایش است و نگرانم که روز دوشنبه با رفتن مردم به سر کار در هفته جدید و روشن کردن کامپیوترهایشان این تعداد چقدر دیگر زیاد می‌شود.

درآمد ۴۲ هزار دلاری

قربانیان حمله ویروس باجگیر برای بازگشت اطلاعات خود پول پرداخت کرده‌اند. این ویروس رایانه‌ای که از چند روز گذشته به‌طور گسترده بسیاری از کشورهای جهان را هدف قرار داده، تا روز گذشته بیش از ۱۱۰ تراکنش مالی از طریق سیستم پرداخت اینترنتی بیت‌کوین داشته است. پلیس بین‌الملل در تلاش است تا سرشاخه‌های اصلی دریافت‌کننده پول را شناسایی کند. این ویروس از قربانیان خود بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار برای بازگشت اطلاعات به سرقت رفته درخواست می‌کند. کارشناسان رایانه‌ای هشدار می‌دهند که استفاده‌کنندگان از ویندوزهای قدیمی باید سیستم خود را به نسخه‌های جدید و قانونی این سیستم عامل ارتقا دهند تا از خطر هک شدن در امان باشند. همچنین سازمان اطلاعاتی انگلیس هشدار داده که بازگشت چنین ویروس‌هایی می‌تواند ۳/ ۱ میلیون رایانه آسیب‌پذیر را در سراسر این کشور تهدید کند که باید به روزرسانی شوند. در روسیه نیز این ویروس باجگیر شبکه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی، راه‌آهن سراسری، وزارت کشور، چندین بانک و شرکت‌های خدمات تلفن همراه را آلوده کرد.