ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی گفت: سیاست ما همواره گسترش محتوای سالم، بهبود کیفیت و تنوع سرویس‌ها مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است. محمود واعظی در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی با بیان اینکه سیاست ما همواره بهبود کیفیت و تنوع سرویس‌ها بوده است، تصریح کرد: ما با اجرای سیاست‌های فوق، سرویس‌های پهن باند را به تقریبا ۲۸هزار روستا ارائه کرده‌ایم و تعداد مشترکان فعال موبایل در ایران بیش از ۸۵ میلیون نفر و خطوط ثابت در ایران، بیش از ۴۸میلیون نفر است. وی با اشاره به اینکه تعداد کاربران پهن باند به ۴۴میلیون نزدیک شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۳۴میلیون کاربر از خدمات۳G و ۴G پهن باند موبایل استفاده می‌کنند و اکنون ۳G در بیش از ۹۰۰شهر و ۴G در بیش از ۷۰۰ شهر ایران فعال است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت داخلی IP زیرساخت نزدیک به ۱۰ترابیت بر ثانیه است یادآور شد: در ایران ۷ مرکز IXP را در سراسر کشور راه‌اندازی کرده ایم و اخیرا اتصال‌های فیبر نوری به منازل (FTTH) مشتریان و کسب و کارها ارائه می‌شود و سرعت ارائه چنین خدماتی در آینده نیز، بیشتر خواهد شد. وی به فعالیت‌های انجام شده در زمینه کاهش شکاف دیجیتال اشاره و اظهار کرد: ما با استفاده از منابع مالی USO به سرعت در حال کاهش شکاف دیجیتال هستیم تا شبکه‌ها و سرویس‌های ICT به مناطق دوردست و کمتر برخوردار، گسترش یابد.

واعظی ادامه داد: در این راستا هدف خود را ارائه اتصال پهن باند و عرضه خدمات سودمند قرار داده‌ایم تا شهروندان را با ارائه گستره وسیعی از برنامه‌های کاربردی و اقلام اطلاعاتی، توانمند کنیم. وی در ادامه سخنرانی خود در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی گفت: در سال گذشته با حمایت‌های مالی و اعطای وام‌های کم بهره به شرکت‌های نوپا، موسسات نوآوری و مراکز تحقیق و توسعه، بیش از ۱۰۰هزار شغل جدید، مرتبط با حوزه ICT ایجاد کرده ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در سه سال گذشته حجم بازار ICT در ایران سه برابر شده و انتظار داریم که این افزایش را در ۵ سال آینده نیز داشته باشیم افزود: سیاست ایران استقبال، تسهیل و تشویق همکاری‌های بین‌المللی در همه حوزه‌های مرتبط با ICT است. وی توجه بر اهمیت پروژه‌های مشترک با شرکای خارجی در توسعه فناوری ها، برنامه‌های کاربردی و خدمات جدید را، ضروری خواند و افزود: این موضوع یکی از ستون‌های اصلی سیاست ما است و ما این فعالیت‌ها را با اولویت‌دهی به معاملات خود، با کسانی که به این فراخوان پاسخ مثبت دهند، ادامه می‌دهیم؛ در این میان شرکت‌های ایرانی زیادی در حوزه ICT وجود دارد که در این زمینه‌ها آماده آغاز همکاری‌های بین‌المللی هستند.