تنها 15‌درصد از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‏‏‌های تکنولوژی، زن هستند

شاید چندان عجیب هم نباشد که بر اساس نتایج این نظرسنجی، زنان همچنان در میان بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی، در اقلیت قرار دارند. از میان کمتر از ۵‌هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده از ۶۷ اکوسیستم جهانی در این نظرسنجی و در فاصله ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۲، تنها ۳۱‌درصد اعلام کرده‌‌‌اند که دست‌‌‌کم یک بنیان‌گذار زن در شرکت آنها وجود دارد. میانگین کلی بنیان‌گذاران زن در یک اکوسیستم (تعداد نهایی بنیان‌گذاران زن تقسیم بر تعداد بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌های مورد تحقیق) تنها برابر ۱۵‌درصد است.

در این بررسی همچنین تفاوت شاخص میان مناطق جغرافیایی هم در نظر گرفته شده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که قاره اقیانوسیه با ۶/ ۲۱ درصد، بالاترین تعداد بنیان‌گذار زن در استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی را در اختیار دارد. این میزان تا حد زیادی تحت‌تاثیر بندر بریزبین در مرکز ایالت کوئینزلند استرالیا قرار دارد که ۴۳‌درصد از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی در آن را زنان تشکیل می‌دهند. منطقه بعدی آمریکای شمالی است که با متوسط ۷/ ۱۵ درصد، بعد از اقیانوسیه بیشترین تعداد بنیان‌گذاران زن را در اختیار دارد و این رقم به شدت تحت‌تاثیر اکوسیستم استارت‌آپی شیکاگو قرار دارد که ۳۱‌درصد از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی آن را زنان تشکیل می‌دهند. آسیا با متوسط ۹/ ۱۴ درصد، جایگاه سوم را از نظر تعداد زنان بنیان‌گذار استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی در اختیار دارد و بعد از آن کشورهای جنوب صحرای آفریقا با ۱۴ درصد، جایگاه چهارم را به خودشان اختصاص داده‌‌‌اند. البته کیپ‌‌‌تاون در آفریقای جنوبی با سهم ۳/ ۱۵ درصدی از بنیان‌گذاران زن، بیشترین سهم از کشورهای آفریقایی را در این زمینه در اختیار دارد. در نهایت کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) با سهم ۱۰ درصدی از زنان بنیان‌گذار استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی، در پایین‌‌‌ترین جایگاه این رده‌‌‌بندی قرار می‌‌‌گیرند.

این بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهند که تنها ۶/ ۵‌درصد از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی در شهر مونیخ آلمان، زن هستند و حتی در شهر پاریس که در اکوسیستم تکنولوژی پیشرو است، متوسط تعداد زنان بنیان‌گذار استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی به ۸‌درصد می‌‌‌رسد. با این حال هر جای دیگری در اروپا در این زمینه عملکرد بهتری دارد؛ به عنوان مثال متوسط تعداد زنان بنیان‌گذار استارت‌آپ‌‌‌های تکنولوژی در شهر دوبلین پایتخت ایرلند برابر ۲۴‌درصد است. به طور کلی اما نیمی از اکوسیستم تکنولوژی در اروپا بین ۱۱ تا ۱۷‌درصد از بنیان‌گذاران زن را در اختیار دارند.

این در حالی است که همین بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ تعداد زنان بنیان‌گذار در اکوسیستم تکنولوژی اروپا، کمتر از ۱۵‌درصد بود و در ۲۵ شهر شاخص این قاره این میانگین به ۲۵‌درصد می‌‌‌رسد. بر اساس این تحقیقات، در هشت اکوسیستم در کل جهان کمتر از ۲۰‌درصد از استارت‌آپ‌‌‌ها، دست‌‌‌کم یک بنیان‌گذار زن دارند. هر چند این بررسی‌‌‌ها تنها تصویری کوچک از وضعیت جهانی اکوسیستم تکنولوژی هستند، اما به خوبی نشان می‌دهند که این اکوسیستم هنوز راه زیادی تا ایجاد برابری جنسیتی در پیش دارد.