ایجاد انسجام تشکلی برای تغییر رویکردها در حوزه اقتصاد دیجیتال ضروری است

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی در نشست با اعضای هیات‌مدیره سازمان نصر، اثرگذاری بر سیاست‌ها را ویژگی خاص تشکل‌ها و شبکه‌سازی و اعضای تشکل‌ها را نقطه قوت آنها عنوان کرد و گفت: «اگر بخش خصوصی در قالب تشکل بتواند روی سیاست‌ها اثر بگذارد در واقع توانسته وظیفه اصلی خود را انجام دهد. در طول سال‌های گذشته دولت‌ها و سیاستگذاران علاقه نداشتند، تشکل‌های منسجم در کشور شکل بگیرند و با وجود اینکه امروز تا حدی وضعیت تغییر کرده همچنان رویکردها و نگرش‌هایی ضد تشکلی وجود دارد.»

او ادامه داد: «در این رابطه همه دولتمردان را تشویق می‌کنم سخنان رهبری در بهمن ماه سال گذشته با جمعی از فعالان اقتصادی را بارها و بارها گوش کنند. ایشان از گیر افتادن ایران در تله رشد پایین اقتصادی سخن گفتند و تاکید کردند که برای رهایی از آن باید به بخش خصوصی میدان داده شود.»

سلاح‌ورزی با بیان اینکه در طول تاریخ هم تغییرات زیادی در اتاق بازرگانی اتفاق افتاده است، گفت: «واقعیت این است که در طول تاریخ، اتاق ایران هم متحول شده است. دوره‌ای طول کشید تا اتاق ایران کل بخش خصوصی را نمایندگی کند و پیش از این فقط به عنوان خانه تجارت شناخته می‌شد، در دو تا سه دوره اخیر، اتاق ایران پوست انداخته است.»

سلاح‌ورزی با بیان اینکه هرکجا هم‌گرایی شکل گرفته، وضعیت بهتر شده است، توضیح داد: «مقاومت‌هایی درباره توسعه کسب‌وکارهای جدید که بر پایه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال هستند، وجود داشته و دارد، هرچند شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است.

رئیس اتاق ایران در ادامه به اظهارات انتقادی که برخی به فعالیت استارت‌آپ‌ها در کشور مطرح کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: «موضوعی که به تازگی درباره چند پلتفرم مطرح شد، به صورت کلی‌تر با اصل مالکیت خصوصی نیز در تضاد بود که این مساله به‌شدت روی انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری جدید اثر دارد. اگر قرار باشد سطح سرمایه‌گذاری‌ها را در کشور بالا ببریم، راهی جز این نداریم که در کنار آماده کردن بسترها، توجه جدی به حوزه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم، چراکه امروز این حوزه به‌شدت در سطح دنیا رو به رشد بوده و ظرفیت‌های قابل توجهی در آن وجود دارد که هنوز در ایران به سراغ آنها نرفته‌ایم.»

رئیس اتاق ایران از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال و اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خواست تا برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود از ظرفیت شورای گفت‌وگو و کمیته حمایت از کسب‌وکار استفاده کنند. از طرفی به گفته او اتاق ایران در بسیاری از شوراها جایگاه و کرسی دارد و می‌تواند برای طرح و پیگیری موضوعات مختلف مورد توجه قرار بگیرد.