یک‌خط قانون برای برخورد با افراد سودجو در بحث فیلترشکن نداریم

وی با اشاره به مساله زیرساخت ارتباطی گفت: کشور یک شبکه پرسرعت می‌خواهد و به جز فیبر نوری نمی‌توان این سرعت را رقم زد و هدف‌گذاری بر این است که با توسعه آن ۲۰ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار دهیم. وزیر ارتباطات و فناوری بیان کرد: توسعه فیبر نوری در کشور کار دشواری است، اما بودجه لازم، قوانین و بخشنامه‌ها فراهم شده و کار در ۲۰۰ شهر آغاز شده و در ۱۰۰ شهر به اتمام رسیده است و سرعت اینترنت ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه نیز حاصل شده است. وی تاکید کرد که این پروژه بزرگ در جریان است و به شرکت مخابرات ایران بسنده نکرده‌ایم و با ۹ اپراتور دیگر در حال همکاری هستیم. زارع‌پور تصریح کرد: این پروژه باید طی ۱۰ سال انجام می‌شد، اما با توجه عقب‌افتادگی‌های موجود، باید طی سه سال کار را انجام دهیم به همین دلیل با یک اپراتور نمی‌توان کار را پیش برد، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و امروز یک نهضت فیبرکشی در کشور به راه افتاده است. وی با بیان اینکه اتصال ۲۰ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت و پایدار باقی مانده است، گفت: تا پایان امسال روستاهای دارای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل می‌شوند و تا امروز ۵۴۰۰ روستا به اینترنت متصل شده‌اند و سال آینده ارتقای کیفیت هدف‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: در بحث خدمات پایه و روی شبکه، سه نگاه اتخاذ رویکرد ایجاد موازنه و تمرکز بر پلتفرم‌های داخلی مانند چین، تمرکز عمده بر نظام تنظیم مقررات برای کنترل و مدیریت پلتفرم‌های بین‌المللی همچون عمده کشورهای اروپایی و پذیرش سلطه پلتفرم‌های بین‌المللی و عمدتا آمریکایی، در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. زارع‌پور با اشاره به توسعه پلتفرم‌های داخلی در کشور گفت: سال گذشته، ایتا ۱.۵ میلیون نفر کاربر داشت در حالی که امروز روزانه ۱۷ میلیون نفر از این فضا استفاده می‌کنند و امروز حامی تمام‌قد سکوهای داخلی هستم.

زارع‌پور در بحث برخورد با فروشندگان فیلترشکن گفت: یک خط قانون برای برخورد با افراد سودجو در بحث فیلترشکن و فروشندگان آن نداریم و تا زمانی که این‌چنین است نباید جمع‌آوری این فضا را از وزارت ارتباطات انتظار داشت. در این رابطه نیازمند ابزارهای قانونی هستیم و در برنامه هفتم توسعه مجلس همراهی خوبی در حوزه امور فاقد قانون داشت.