در جریان اجلاس سه‌روزه روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دو فناوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد که توسط محققان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی توسعه‌ یافته است. این فناوری‌‌‌ها شامل ارائه راهکار دسک‌‌‌تاپ ابری دانشگاهی و سیستم حفاظت از سرعت و لرزش و کاندیشن مانیتورینگ برای ماشین‌‌‌های دوار با حساسیت بالا در نیروگاه‌‌‌ها بود. همچنین سجاد محمدعلی‌‌‌‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در پنل فناوری این اجلاس اظهار کرد: برنامه راهبردی این معاونت شامل سه راهبرد اساسی خلق و توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان و ترویج فناوری در جامعه فناوری کشور است. محمدعلی‌نژاد ادامه داد: با وجود اقدامات زیاد برای توسعه فناوری در کشور، انسجام بین این اقدامات با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و محدودیت منابع وجود ندارد. بیشتر نیروی دانشگاه‌‌‌ها روی توسعه فناوری‌‌‌های موجود متمرکز است. وی گفت: قصد داریم فناوری‌‌‌های پیشران یعنی هوش مصنوعی، کوانتوم و زیست فناوری را هم توسعه دهیم. برخی کشورها اهداف مشخصی برای خود تعیین کردند و فناوری‌‌‌های مرتبط با آن را بر اساس پیچیدگی فناوری توسعه می‌دهند.

وی به تشریح برنامه‌‌‌های این معاونت پرداخت و گفت: آزمایشگاه کوچک ساخت دیجیتال یا فب‌‌‌لب‌‌‌ها برای توسعه فناوری مهم هستند، برای نمونه در آمریکا ۹۳ فب‌‌‌لب داریم که ۷۴‌درصد در دانشگاه و بقیه در دستگاه‌‌‌ها یا پارک‌‌‌های علم و فناوری است. ورود به حوزه فب‌‌‌لب‌‌‌ها کمک می‌کند تک‌‌محصول اولیه و ارزیابی انجام شود.

محمدعلی‌نژاد در ادامه به سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) اشاره کرد و گفت: این سامانه که به زودی راه‌‌‌اندازی می‌شود، به صورت آزمایشی مشغول ثبت محصولات دانش‌‌‌بنیان شرکت‌هاست و تاکنون ۵‌هزار و دو محصول در آن ثبت شده است. وی همچنین از ابلاغ آیین‌‌‌نامه ماده ۵ قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان خبر داد و گفت: بر اساس این آیین‌‌‌نامه ظرفیت‌‌‌های مالکیت فکری مرتبط با پایان‌‌‌نامه سهم استاد و دانشجو و دانشگاه مشخص شده و قابل انتقال به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان است. معاون فناوری وزارت علوم از تشکیل کارگزاری‌‌‌هایی برای تسهیل تجاری‌‌‌سازی محصولات خبر داد و گفت: آیین‌‌‌نامه‌‌‌ای را برای تجاری‌‌‌سازی به همه دانشگاه‌‌‌ها ابلاغ می‌‌‌کنیم که بر اساس آن کارگزارانی تشکیل می‌شود که حلقه اتصال دانشگاه‌‌‌ها و پژوهشگاه‌‌‌ها با بازار و خارج از دانشگاه می‌‌‌شوند. وی گفت: بر یک موضوع مشترک با وزارت کشور، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صمت کار می‌‌‌کنیم که هدف آن تکمیل زنجیره‌‌‌های ارزش راهبردی است تا زنجیره ارزش راهبردی فناوری یا صنایع مختلف کامل شود. برای این منظور در حال تدوین نقشه جامع هستیم تا به هر دانشگاه بر اساس ظرفیت‌‌‌ها، ماموریت زنجیره ارزش یک فناوری را بدهیم؛ مثلا به دانشگاه یزد زنجیره ارزش راهبردی صنعت نساجی را می‌‌‌دهیم. محمدعلی‌نژاد خاطرنشان کرد: قصد ما این است که برای حل مسائل واقعی کشور اقدام کنیم و با ماموریت‌‌‌گرایی مسائل خرد شده را به دانشگاه‌‌‌ها ارجاع داده و به وظیفه ملی خود برای حل مسائل کشور عمل کنیم.