بازار دیجیتال- بازار جهانی موبایل‌های هوشمند همچنان روند رشد را در پیش دارد. این رشد در میان اعداد و ارقام موجود در آمارهای تحقیقاتی کاملا مشخص است، تا جایی که کارشناسان انتظار دارند بازار جهانی موبایل هوشمند رشد سالانه 55 درصدی را تا پایان سال 2011 برای خودش به ثبت برساند.

به عقیده کارشناسان و فعالان بازار این اتفاق به دنبال افزایش تعداد کاربرانی که موبایل‌های قدیمی‌شان را با موبایل‌های هوشمند تعویض می‌کنند، رخ می‌دهد. بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC، پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده در این بازار در نهایت ۴۷۲ میلیون دستگاه موبایل هوشمند را تا پایان سال ۲۰۱۱ به سرتاسر جهان صادر کنند که این رقم برای سال ۲۰۱۰ برابر ۳۰۵ میلیون دستگاه بوده است. این اعداد و ارقام نشان از رشد دو برابری سالانه و رسیدن حجم صادرات این بازار به ۹۸۲ میلیون دستگاه تا پایان سال ۲۰۱۵ دارند.
بازار موبایل‌های هوشمند با این روند رشد سریعی که در پیش گرفته است، رشد تقریبا چهار برابری را در مقایسه با بازار جهانی کل گوشی‌های موبایل در سال 2011 خواهند داشت. به عقیده کارشناسان کاهش متوسط قیمت فروش، افزایش کارآیی‌ها و برنامه‌های ارتباطی با هزینه اندک عواملی هستند که رشد بازار موبایل‌های هوشمند را تضمین می‌کنند. «کوین رستیو» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «کاربران گوشی‌های موبایل در سرتاسر دنیا این روزها ترجیح می‌دهند موبایل‌هایی را که تنها امکان صحبت کردن و ارسال پیام‌های متنی را با آن دارند، با موبایل‌های هوشمند که امکان انجام امور روزمره مانند خرید یا حتی عملیات بانکی را در اختیار آن‌ها می‌گذارند، عوض کنند. البته سرعت این رشد بیشتر در بازارهای نوظهور بیشتر است. درست به همین دلیل هم پیش بینی می‌شود که رشد این بازار در مناطقی مانند آسیای پاسیفیک و آمریکا لاتین در سال‌های آینده بسیار قابل توجه باشد.»
«رامون لیاماس» یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «این در حالی است که بازار موبایل‌های هوشمند دیگر وابستگی زیادی به سیستم عامل‌ها دارد. حالا کاربران نهایی تمایل دارند تجربه کارآیی‌های مختلف هر سیستم عاملی را داشته باشند.» به این ترتیب کارشناسان این موسسه انتظار دارند موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید مانند فصل چهارم سال ۲۰۱۰، گوشی‌های مبتنی بر سیمبین را پشت سر گذاشته و بیش از ۴۰ درصد از این بازار را در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ در اختیار بگیرند. در واقع شاید به همین دلیل هم هست که اغلب شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های موبایل هوشمند حالا به دنبال استفاده از سیستم عامل آندروید هستند. سیستم عامل سیمبین، اما به تدریج سهم بازار خودش را از دست داده است و انتظار می‌رود این روند با تغییر تمایل Nokia به استفاده از ویندوز فون، سرعت بیشتری هم بگیرد.
ویندوز فون، اما حالا با حمایت گسترده Nokia در انتظار روزهای خوبی است و انتظار می‌رود که سهم بازار آن تا سال 2015 به بیش از 20 درصد بازار جهانی برسد. سیستم عامل iOS شرکت Apple اما به مدد طرفداران گوشی‌های iPhone حالا در جایگاه سوم قرار دارد و انتظار می‌رود سهم بازار آن همچنان با افزایش فروش گوشی‌های iPhone، رشد چشمگیری داشته باشد. در نهایت سیستم‌عامل BlackBerry OS در جایگاه چهارم قرار دارد و انتظار می‌رود روند ثابت و نسبتا بدون تغییری را در روزهای آینده داشته باشد.