ندا لهردی
بازار محصولات دیجیتال شخصی با ورود موبایل‌های هوشمند و به دنبال آنها تبلت‌ها در سال‌های اخیر شاهد تحولات بزرگی بوده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان تکنولوژی، ورود این محصولات به بازار سلیقه دیجیتالی کاربران را تغییر داده است تا جایی که حالا دیگر کاربران در کشورهای نه چندان بزرگ و توسعه یافته هم به دنبال استفاده از جدیدترین تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند هستند.
در همین راستا موسسه تحقیقات دنیای دیجیتال ComScore به تازگی گزارشی را بر اساس آخرین تحقیقات آمار بدست آمده در این مورد منتشر کرده است. کارشناسان و تحلیل‌گران ComScore در این گزارش به بررسی سهم موبایل‌های هوشمند و موبایل‌های معمولی بر اساس سیستم‌عامل به کار رفته در آنها، سهم ترافیک تبلت‌های مختلف بر اساس سیستم عامل‌ها و البته روند رشد مطالعه روزنامه‌های الکترونیک از طریق کامپیوترهای شخصی و محصولات دیجیتال قابل حمل پیشرفته پرداخته‌اند.


iPad با بیشترین طرفداردر سطح جهان
در این گزارش در واقع بر تغییر سلیقه کاربران و تمایل آنها به استفاده از موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها در مقایسه با کامپیوترهای شخصی تاکید شده است و به همین دلیل میزان ترافیک و کاربری این محصولات در کشورهای بزرگ با بیشترین تعداد کاربر در مناطق مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته است.
با این اوصاف iPad شرکت Apple همچنان حاکمیت بازار محصولات دیجیتال شخصی را در اختیار دارد و بیش از ۸۹ درصد از ترافیک جهانی تبلت‌ها را به خودش اختصاص داده است. در این میان اما بیشترین ترافیک مربوط به استفاده از iPad به ترتیب مربوط به کشورهای کانادا، برزیل و سنگاپور بوده است.
سنگاپور اما در بین این کشورها گویا در سال‌های اخیر رشد خوبی را در بازار محصولات پیشرفته شخصی تجربه کرده و در نهایت تا بیش از6 درصد رشد را در بازار محصولات دیجیتال شخصی به جز کامپیوترهای شخصی به ثبت رسانده است که از این میزان 2/62 درصد از ترافیک این محصولات در سنگاپور به iPad مربوط است.
از طرفی تبلت‌های آندرویدی هم رشد چشمگیری را در بازارهایی مانند ایالات متحده تجربه کرده‌اند. iPod Touch هم سهم خوبی از ترافیک محصولات دیجیتال شخصی را در مقابل محصولات دیگری مانند کتابخوان‌های الکترونیکی و کنسول‌های بازی کامپیوتری در اغلب کشورهای جهان در اختیار دارد.


روزنامه خوان‌ها تبلت به دست می‌شوند
با رشد قابل توجه محصولات دیجیتال شخصی بود که روزنامه‌ها هم به تدریج الکترونیکی شدند. در میان کشورهای مختلف جهان اما انگلیسی‌ها، سنگاپوری‌ها و بالاخره ژاپنی‌ها به ترتیب بیشترین جمعیت روزنامه‌خوان‌های دیجیتال را به خودشان اختصاصداده‌اند.
این موضوع بر اساس شاخصی ویژه بررسی می‌شود که در واقع از تقسیم سهم ترافیک مطالعه روزنامه با دستگاه‌هایی غیر از کامپیوترهای شخصی بر درصد سهم ترافیک وبگردی در کل اینترنت با دستگاه‌های غیر از کامپیوترهای شخصی محاسبه شده است و میزان متوسط این شاخص برابر 100 است.
به این ترتیب گویا طرفداران روزنامه‌ها همچنان ترجیح می‌دهند روزنامه‌های الکترونیک را روی نمایشگرهای بزرگ کامپیوترهای شخصی‌شان بخوانند. این در حالی است که به تدریج تمایل به انجام این کار با محصولات شخصی قابل حمل دیگر در کشورهای مختلف جهان رو به افزایش است.